Ajankohtaista RALAssa ja rakentamisen laadussa
Täältä löydät RALAn uusimmat uutiset, blogit, asiakastarinat ja muut laadukkaaseen ja vastuulliseen rakentamiseen liittyvät keskustelut. Alla näet uusimmat julkaisut ja vasemman reunan navigaatiosta pääset käsiksi koko arkistoon.
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/4417/0317/0613/RALA_nettisivut_uudet_patevyydet_ja_sertifikaatit_kansikuva_1600_x_800_px.png)
Alkuvuoden 2024 uudet RALA-pätevät ja RALA-sertifioidut
RALAn arviointilautakunta myönsi vuoden 2024 alkupuoliskon aikana lukuisia uusia RALA-pätevyyksiä ja RALA-sertifikaatteja. Onnittelut toimintansa tason ja laadun todentaneille yrityksille!
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/7316/6374/7876/Kalasatama.jpg)
Laatukulttuuri paranee kiinnittämällä huomiota ammattiylpeyteen ja hyvään johtamiseen
Käynnistimme keväällä kyselyn, jolla keräsimme ajatuksia alan laatukulttuurista. Vastausten mukaan rakentamisen laatu on Suomessa keskimääräisellä tasolla ja laatukulttuuria parannetaan ennen kaikkea kiinnittämällä huomiota ammattiylpeyteen sekä hyvään johtamiseen.
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/9817/1654/5063/vihrea_rakentaminen_1600x800px.jpg)
Lataa raportti: menestystekijöiden johtaminen on rakennushankkeen ydinprosessi
Arvon tuoton johtamisen tulisi olla rakennushankkeessa oma tärkeä prosessinsa. Siinä määritetään hankkeen menestystekijät, ja niitä johtamalla varmistetaan hankkeen onnistuminen. Tähän tulokseen on päädytty Vähähiilisen rakentamisen arvon tuoton johtaminen -kehityshankkeessa.
Laadukkaasti laadusta – RALAn oma blogi
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/2416/9768/9092/Kerrostalot_1600x800px.jpg)
Mitä pitää ottaa huomioon, kun hankitaan urakoitsijoita korjaushankkeeseen?
Urakoitsijoiden konkurssit ovat yleistyneet viime aikoina hälyttävästi. Taloyhtiön hallinnon onkin yhä tarkemmin pohdittava, kenen kanssa korjausrakennushankkeen urakkasopimus solmitaan, ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon urakoitsijan hankinnassa, kirjoittaa Jari Virta Kiinteistöliitto Uusimaasta.
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/3516/9390/5838/RALA_arvioitni_kokemus.png)
RALA-sertifioinnin arviointikäynti RALAn harjoittelijan näkökulmasta
Kiinnostaako RALA-sertifiointi? Oletko pohtinut, millaisia sertifioinnin arviointikäynnit ovat? Tässä blogissa viestinnän harjoittelijamme jakaa kokemuksiaan siitä, mitä arviointikäynnit oikeasti pitävät sisällään.
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/4716/8716/6024/Screenshot_2023-06-19_at_12.10.03.png)
RALA-sertifiointiarviointi: käytännönläheistä hyvien toimintatapojen vahvistamista
Arviointityötä tehdessä tulee asiakasyrityksissämme aika ajoin vastaan kysymys, miten RALAn sertifikaatit eroavat ISO-järjestelmän vastaavista. Helppo vastaus on, että RALA-sertifioinnin vaatimukset vastaavat sisällöltään ISO-järjestelmän vaatimuksia, mutta niitä on kehitetty eteenpäin niin, että ne peilaavat paremmin yritysten kyvykkyyttä toimia kiinteistö- ja rakennusalalla. Kysymys sertifikaattien eroista on kuitenkin laajempi kuin pelkkä kriteerien tai prosessin vastaavuus.
Ratkaisuja rakentamisen laatuun – RALAn asiakkaiden hyviä tapoja toimia
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/2217/1093/1078/Nayttokuva_2024-3-20_kello_12.37.02.png)
N3M Power Oy: Hyvin suunniteltu toimintajärjestelmä joustaa muutosten mukana
Laatu, turvallisuus, kokemus, osaaminen ja vahva halu kehittyä. Näille peruskiville toimintansa on ankkuroinut N3M Power. Yrityksen pienempi koko on ketterää ja joustavaa toimintaa mahdollistava erottautumistekijä. Lisäksi yrityksen toimintajärjestelmä on yksilöidysti rakennettu tukemaan muutoksia ja kasvua.
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/1717/0237/9693/louhintahiekka_asiakastarina.png)
Louhintahiekka Oy: ”On vain yksi, jolla on sanottavaa – Asiakas”
Louhintahiekka Oy:n toiminnan keskiössä on asiakastarpeiden ymmärtäminen. Asiakastarinassa avataan, kuinka yritys tähtää asiakastyytyväisyteen panostamalla asiakaspalautteen keräämiseen, jonka pohjalta toimintaa arvioidaan ja kehitetään jatkuvasti eteenpäin.
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/1016/8716/6875/mpv_infrarakenne_kuva.png)
MPV-Infrarakenne: Osaava tiimi pysyy ajan tasalla ja erottautuu markkinoilla
Siltojen rakentamiseen ja korjaamiseen erikoistuneen MPV-Infrarakenne Oy:n osaava henkilöstö on jo 200 siltakorjauksen ja 40 uuden sillan rakentamisen takana. Hyvällä vauhdilla kasvaneen yrityksen matkaa ovat vauhdittaneet erityisosaamisen jatkuva päivittäminen ja laatujärjestelmään panostaminen.
Ajankohtaista alalla – uutisia muilta alan toimijoilta
Tällä palstalla julkaisemme RALAn taustajärjestöjen ja muiden alan keskeisten toimijoiden uutisia ja ajatuksia rakentamisen laadusta ja vastuullisuudesta.
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/1316/6262/4403/Kosteudenhallinta.jpg)
Terveet tilat 2028 -ohjelmassa käynnistynyt hanke Kuivaketju10-toimintamallin kehittämiseksi
Hankkeessa arvioidaan Kuivaketju10-toimintamallin päivitystarpeita suhteessa uudistuvaan rakentamisen lainsäädäntöön ja ilmastonmuutokseen varautumiseen. Hanke on suunniteltu yhteistyössä RALAn kanssa ja sen toteuttajaksi on valittu AFRY Finland Oy.
![](https://www.rala.fi/application/files/thumbnails/listing_2x/6917/1690/5727/Kerrostalot_1600x800px.jpg)
Rohkea tilaa nyt remontin - viisas tietää miten se tehdään fiksusti
Käsittelyssä keskeisiä tekijöitä, joita fiksu korjausrakentamisen tarpeessa oleva ottaa huomioon remonttia tilatessaan. Näillä ohjeilla valitset todennäköisemmin luotettavan urakoitsijan epävarmoinakin aikoina. Tämä on Rapportin aiherahoitettu artikkeli, jonka toimittaja on kirjoittanut itsenäisesti. Teksti: Pasi Sillanpää
![](https://www.rala.fi/application/files/4516/8795/6314/ajankohtaista_rala.fi_kansikuva.png)
Rakli: Energiatehokkuussopimus kirittää kiinteistöalaa
Kiinteistöala on tehnyt kuluvan energiatehokkuussopimuskauden aikana lähes 6500 energiatehokkuustoimenpidettä ja saavuttanut energiansäästön, joka vastaa 335 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua.