24.2.2022 – Laadukkaasti laadusta -blogi

Uusista osaajista buustia laadun tekemiseen

Kiin­teis­tö- ja ra­ken­nusa­la on suu­ri työl­lis­tä­jä Suo­mes­sa. Tääl­lä suun­ni­tel­laan, ra­ken­ne­taan ja kor­ja­taan ra­ken­net­tu­ja ym­pä­ris­tö­jä. Var­si­nais­ten ra­ken­ta­mi­seen liit­ty­vien töi­den li­säk­si ala tar­jo­aa myös suu­ren jou­kon mi­tä mo­ni­nai­sem­pia työ­teh­tä­viä te­ki­jöil­leen. Kui­ten­kin alal­la on pu­laa osaa­jis­ta. Mi­ten saa­da edis­tet­tyä alan ve­to­voi­maa ja alal­le riit­tä­väs­ti osaa­vaa työ­voi­maa?

Jo­kai­nen meis­tä ha­lu­aa löy­tää sen juu­ri it­sel­leen so­pi­van työn. Oman alan löy­ty­mi­seen vai­kut­ta­vat muun muas­sa omat vah­vuu­det ja kiin­nos­tuk­sen koh­teet, alan ylei­nen suo­sio, van­hem­mil­ta ja tu­tuil­ta saa­dut mal­lit, ko­ke­muk­set, tun­nel­mat ja mie­li­ku­vat alas­ta. Vaik­ka niin mo­ni hiek­ka­laa­ti­kol­la ha­lu­aa kai­vu­rin­kul­jet­ta­jak­si, har­val­la nuo haa­veet kan­ta­vat palk­ka­työ­hön saak­ka.

Nuo­ril­le pi­tää saa­da kos­ke­tuk­sia alaan myös hiek­ka­laa­tik­ko­vai­heen jäl­keen. Ra­ken­ne­tut ym­pä­ris­töt ovat ih­mis­ten ko­koi­sia, täyn­nä säi­ly­tet­tä­vää his­to­ri­aa ja toi­saal­ta mo­der­ne­ja, sa­mal­la kui­ten­kin ren­to­ja, ro­soi­sia ja toi­vot­ta­vas­ti vi­su­aa­li­ses­ti kau­nii­ta ja mie­len­kiin­toi­sia. Ala tar­jo­aa mah­dol­li­suuk­sia vai­kut­taa, ke­hit­tää, ra­ken­taa, säi­lyt­tää ja kor­ja­ta. Il­mas­ton­muu­tos haas­taa ra­ken­ta­mis­ta, mut­ta sa­mal­la luo myös mah­dol­li­suuk­sia ke­hit­tää uusia rat­kai­su­ja. Di­gi­ta­li­saa­tio on tä­tä päi­vää kaik­kial­la, niin ra­ken­ta­mi­ses­sa­kin.

Kui­ten­kin kor­kea­kou­luis­sa on tek­nii­kan alo­jen kou­lu­tus­paik­koi­hin vä­hem­män ha­ki­joi­ta ver­rat­tu­na mui­hin aloi­hin. Li­säk­si Suo­mes­sa nais­ten osuus tek­nii­kan alal­la on pie­ni (29 %) ver­rat­tu­na EU-mai­den kes­kiar­voon (41 %) Eu­ros­ta­tin ti­las­ton mu­kaan (läh­de: Eu­ros­tat, Pro­por­tion of Wo­men Scien­tists and En­gi­neers in the EU). Nais­ten osuus tek­nii­kan opis­ke­li­jois­ta kor­kea­kou­luis­sa on noin 20 % ja am­ma­til­li­ses­sa kou­lu­tuk­ses­sa noin 15 % (läh­de: Di­men­sio, pu­heen­vuo­ro Pirk­ko Har­sia ja An­ja Sa­lo). To­ki nais­ten osuu­det eri tek­nii­kan kou­lu­tusa­lo­jen vä­lil­lä vaih­te­le­vat.

Kun nuo­ret on saa­tu kiin­nos­tu­maan alas­ta, heil­le tu­lee tar­jo­ta har­joit­te­lu­paik­ko­ja ja var­mis­taa, et­tä pe­reh­dy­tyk­seen pa­nos­te­taan asian­mu­kai­ses­ti. Pelk­kä työ­pai­kan tar­joa­mi­nen il­man riit­tä­vää pe­reh­dyt­tä­mis­tä ja työn opas­tus­ta ei luo po­si­tii­vis­ta mie­li­ku­vaa ke­nel­le­kään. Tar­vi­taan asia­kas­läh­töi­syyt­tä ja 2020-lu­vun työ­elä­mä­kult­tuu­ria. Työ­mai­den van­hen­tu­nut ”jät­kä­mäi­nen” mie­li­ku­va ei hou­kut­te­le tä­män päi­vän nuo­ria – tai mah­dol­li­sia alan vaih­ta­jia.

Nyt on taas se ai­ka vuo­des­ta, kun TET-har­joit­te­li­jat il­mes­ty­vät työ­pai­koil­le ja ke­sä­työ­paik­ko­ja hae­taan ja tar­jo­taan. Ke­sä­töi­den li­säk­si ala työl­lis­tää suu­ren jou­kon opis­ke­li­joi­ta ym­pä­ri vuo­den. Te­ke­mäl­lä op­pi­mi­nen on erin­omai­nen ta­pa ke­hit­tää tai­to­jaan, li­sä­tä opis­ke­lu­mo­ti­vaa­tio­ta ja yh­dis­tää teo­ria käy­tän­töön.

Tu­le­vai­suu­den te­ki­jöi­tä on ra­ken­nusa­lal­le­kin tar­jol­la ja ala tar­vit­see hei­tä, osaa­via, ener­gi­siä ja vas­tuul­li­sia työn­te­ki­jöi­tä. Näin saa­daan uut­ta buus­tia alan ke­hit­tä­mi­seen ja alan laa­tu­mai­ne kun­toon niin asiak­kai­den kuin te­ki­jöi­den­kin mie­li­ku­vis­sa.

Tuula Råman

Tuula Råman

toiminnanjohtaja (31.3.2022 asti)