Laatupoikkeamailmoitus
RALA ottaa vastaan RALA-pätevien ja RALA-sertifioitujen yritysten toimintaa koskevaa laatupoikkeamapalautetta.
RALA ei käsittele oikeudellisiin seikkoihin, kuten sopimusriitoihin, liittyviä palautteita, vaan ne ratkaistaan kuluttajariitalautakunnassa tai oikeuskäsittelyssä.
Käsiteltäviksi otettavat poikkeamailmoitukset
Poikkeamailmoitus tulee antaa kirjallisena. Löydät linkin ilmoituslomakkeeseen tämän ohjeen lopusta.
-
Ilmoittaja voi olla yrityksen sopimusosapuoli tai viranomainen.
- Ilmoitus voi koskea joko yrityksen työsuoritusta tai tuotosta. Samaan kohteeseen liittyvät poikkeamat on ilmoitettava yhdellä kertaa. Takuunalaisissa kohteissa ilmoitus on annettava 6 kuukauden kuluessa takuuajan umpeutumisesta ja muutoin 6 kuukauden kuluessa työsuorituksen valmistumisesta.
- Ilmoitus voidaan antaa sellaisesta laatupoikkeamasta, joka koskee RALA-pätevyyden tai RALA-sertifioinnin piiriin kuuluvia toimeksiantoja.
- Laatupoikkeaman tulee olla todennettavissa. Poikkeaman näytöksi edellytetään asiantuntijalausunto (tavarantarkastaja tai muu rakennusalan ammattilainen) tai kuluttajariitalautakunnan ratkaisu tai oikeuden päätös.
Poikkeamailmoituksen käsittely
Poikkeamailmoitus käsitellään RALAn toimistossa ja arviointilautakunnassa luottamuksellisesti ja puolueettomasti. Käsittelyvaiheet ovat:
- Ilmoitus rekisteröidään saapuneeksi ja käsiteltäväksi.
- RALA pyytää ilmoituksen kohteena olevalta yritykseltä selvityksen, joka on toimitettava 30 vuorokauden kuluessa selvityspyynnön tiedoksisaamisesta.
- RALAn toimisto valmistelee asian ja hankkii sen edellyttämät täydentävät selvitykset.
- Arviointilautakunta päättää ilmoituksen aiheuttamista toimenpiteistä viipymättä. Tällöin edellytetään, että asianosaisilta on saatu riittävät selvitykset päätöksen tekemiseksi.
- Lautakunnan päätöksestä voi valittaa 30 vuorokauden kuluessa tiedoksisaannista RALAn hallitukselle, joka käsittelee valituksen viipymättä.
- Päätös on toimeenpanokelpoinen edellä mainitun määräajan kuluttua tai kun RALAn hallitus on käsitellyt valituksen.
Laatupoikkeaman merkittävyys
Laatupoikkeaman merkittävyys arvioidaan. Arvioinnissaan lautakunta ottaa huomioon laatupoikkeaman vakavuuden, toistuvuuden, sen taloudellisen merkityksen, laatupoikkeamien suhteellisen määrän yrityksen volyymissa, yrityksen laadunvarmistuksen tason, viranomaisten toimenpiteet, asian julkisuusmerkityksen sekä mahdollisen vahingon kolmannelle osapuolelle tai muut asiaan vaikuttavat tekijät.
Toimenpiteet ja sanktiot
Arviointilautakunta päättää eriasteisista toimenpiteistä, joita ovat:
-
Poikkeamailmoitus todetaan aiheettomaksi.
-
Ilmoituksen sisältö todetaan niin riidanalaiseksi, että siihen ei oteta kantaa.
-
Ilmoitus todetaan aiheelliseksi, mutta katsotaan yrityksen asiassa käynnistämien toimenpiteiden olevan riittävät.
-
Ilmoitus todetaan aiheelliseksi ja yritykselle päätetään antaa huomautus.
-
Yritys poistetaan RALAn rekisteristä, jos aiheellisiksi todettuja ilmoituksia 1) saadaan toistuvasti tai 2) yksikin poikkeama koskee merkittävää laiminlyöntiä, eikä yritys anna asiasta hyväksyttävää selvitystä.
Ajankohtaista
Yritystason pääkäyttäjä -ominaisuus sähköiseen Kuivaketju10-järjestelmään
Yritystason pääkäyttäjä -ominaisuus on ollut yksi toivotuimmista uudistuksista Kuivaketju10-järjestelmään. Nyt julkaistussa päivitetyssä versiossa yrityksellä voi olla yksi tai useampia pääkäyttäjiä, jotka pystyvät hallinnoimaan yrityksen muita käyttäjiä.
Mitä pitää ottaa huomioon, kun hankitaan urakoitsijoita korjaushankkeeseen?
Urakoitsijoiden konkurssit ovat yleistyneet viime aikoina hälyttävästi. Taloyhtiön hallinnon onkin yhä tarkemmin pohdittava, kenen kanssa korjausrakennushankkeen urakkasopimus solmitaan, ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon urakoitsijan hankinnassa, kirjoittaa Jari Virta Kiinteistöliitto Uusimaasta.
Rakli: Energiatehokkuussopimus kirittää kiinteistöalaa
Kiinteistöala on tehnyt kuluvan energiatehokkuussopimuskauden aikana lähes 6500 energiatehokkuustoimenpidettä ja saavuttanut energiansäästön, joka vastaa 335 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua.
N3M Power Oy: Hyvin suunniteltu toimintajärjestelmä joustaa muutosten mukana
Laatu, turvallisuus, kokemus, osaaminen ja vahva halu kehittyä. Näille peruskiville toimintansa on ankkuroinut N3M Power. Yrityksen pienempi koko on ketterää ja joustavaa toimintaa mahdollistava erottautumistekijä. Lisäksi yrityksen toimintajärjestelmä on yksilöidysti rakennettu tukemaan muutoksia ja kasvua.