10.6.2025 – Laadukkaasti laadusta -blogi
RALAn asiakaspalvelu auttaa hakemuksesi kuntoon

Mietitkö RALA-pätevyyden hakemista, mutta tarvitset apua yrityksesi tilanteen kartoittamiseen? RALAn asiakaspalvelu auttaa hakemuksen täyttämisessä, jotta sen käsittely toteutuu sujuvasti.
RALA-pätevyyden hakemisessa ja myöntämisessä tasapuolisuus ja puolueettomuus ovat keskeisiä asioita. RALA-pätevyys on helppo tapa osoittaa, että yritys on taloudellisesti, teknisesti ja resursseiltaan osaava ja luotettava kumppani.
RALAssa asiakaspalvelu on osa RALAn tärkeää työtä, ja asiakkaidemme yhteydenotoilla on paljon merkitystä. Sen lisäksi, että autamme asiakkaitamme hakuprosesseissa, asiakaspalvelun kautta saamme myös arvokasta palautetta ja kehitysideoita liittyen palveluihimme, tuotteisiimme ja järjestelmäämme. Käyttäjien näkökulmat auttavat meitä kehittämään palveluitamme ja järjestelmäämme toimiviksi ja käyttäjille selkeiksi.
RALAn asiakaspalvelu on toteutettu sisäisenä asiakaspalveluna eli toteutamme asiakaspalvelun itse. Sen vahvuutena on sujuva sisäinen tiedon jakaminen koko henkilöstömme välillä – asiantuntijoilta asiakaspalveluun. Näin voimme tarjota mahdollisimman kattavasti tietoa asiakkaillemme.
Yhteistyössä korostuu jokaisen työntekijän erityisosaaminen sekä toimiva tiedonkulku ja viestintä henkilöstön kesken. Lisäksi sisäisellä asiakaspalvelulla on merkittävä rooli myös tuotteiden ja palveluiden kehittämistyössä, kun kaikki tietotaito saadaan hyötykäyttöön.
Hyvin täytetty hakemus sujuvoittaa käsittelyä
RALA-pätevyyttä harkittaessa keskustelut asiakaspalvelun ja asiakkaan välillä painottuvat usein asiakkaan tilanteen kartoittamiseen sekä esimerkiksi sopivien toimialojen löytämiseen RALA-nimikkeistöstä ja nimikkeistön tulkintaan, RALA-pätevyyden myöntämisen kriteereihin ja siihen, mitä tietoja on hyvä olla selvillä, kun pätevyyttä aletaan hakemaan.
Lisäksi pätevyyden hyödyntäminen käytännössä sekä hakuprosessin vaiheet, kuten käsittely ja päätöksenteko, ovat läsnä päivittäisissä keskusteluissa.
Sujuvan hakuprosessin ja -työskentelyn edellytyksenä on, että hakemukset tulevat käsittelyyn ajoissa, jolloin aikaa jää tarvittaessa täydentää hakemusta puuttuvilta osin. Asiakkaan eduksi on, että hakemus sisältää kaikki vaaditut ja kriteerien mukaiset tiedot jo alkuvaiheessa.
Mitä paremmin hakemus vastaa RALA-pätevyyden kriteereihin jo alkuvaiheessa, sen varmemmin se voidaan käsitellä arviointilautakunnassa ja täten myös päätös RALA-pätevyyden myöntämisestä on mahdollinen.
RALA panostaa asiakaspalveluun
Asiakaspalvelijoiden tavoitettavuudella on suuri merkitys, mikä on myös RALAssa tunnistettu. Kiire ja aikataulut rakentamisessa ja esimerkiksi tarjousten jättämisessä vaativat usein ripeää toimintaa asiakkailta myös RALA-pätevyyden hakemisessa. Toimialakohtaiset lautakuntajaostot kokoontuvat kuukausittain tai kahden kuukauden välein, joten hakemuksien kanssa on hyvä olla ajoissa, jotta ne ehtisivät toivottuihin kokouksiin käsittelyyn.
Se, että asiakaspalvelun tavoittaa helposti ja asiat saadaan etenemään mahdollisimman suoraviivaisesti, merkitsee paljon etenkin kiiretilanteissa. Toisinaan ongelma tai haaste voi olla tekninen, jolloin asiakaspalvelun toimet ovat välttämättömiä, jotta saadaan hakemus onnistuneesti käsittelyyn asti.
Asiakaspalveluumme voi olla yhteydessä useamman kanavan kautta, kuten soittamalla, sähköpostitse, asiointipalvelun sekä chatin kautta. Verkkosivuillamme on reilusti informaatiota liittyen palveluihin ja tuotteisiin sekä hakuprosessiin, mutta joskus informaation löytäminen voi viedä aikaa, jolloin tiedon saaminen asiakaspalvelun kautta voi ratkaista asian nopeammin ja säästää asiakkaan aikaa.
Myös tulkinnanvaraisista asioista voi olla hyvä keskustella hakemuksen tekovaiheessa, jotta hakemuksille saadaan tiedot lisättyä mahdollisimman kattavasti ja oikein. Tämä sujuvoittaa hakemuksien käsittelyä RALAssa ja edesauttaa arviointilautakuntaa päätöksien tekemisessä.
Asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät RALAn verkkosivujen Yhteystiedot-osiosta.