15.4.2021 – Asiakastarinat
Infraroad Oy: RALA-pätevää rakentamista ja kunnossapitoa

Infraroad Oy tarjoaa asiakkailleen mutkattoman laadukkaita ja osaavia rakentamisen palveluja. Näitä samoja ominaisuuksia yritys arvostaa myös RALAssa.
Vuonna 2005 perustetun Infraroadin päätoimialoja ovat maanrakennus, alueurakointi, siltaurakointi ja ulkovalaistukset. Yritys toimii Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla 40 ammattilaisen voimin, ja sen liikevaihto vuonna 2020 oli 9,2 M€.
Toimitusjohtaja Markus Lahti nimeää yrityksensä valtiksi vastuullisuuden, joka ulottuu ympäristöasioista teiden ja alueiden käyttäjiin sekä työntekijöihin perheineen.
– Kumppanina olemme monipuolinen, mutta samalla sopivan pieni. Meidän yhteyshenkilöllä riittää aina natsat päätöksentekoon, eikä asiaa ja asiakasta pompotella eri tahoille.
Pätevyys kertoo uskottavuuden
Infraroad hankki RALA-pätevyyden jo vuonna 2010.
– Ymmärsimme, että jos yritys haluaa olla julkisesti arvostettu, kehittyä ja pysyä pinnalla, niin sen kannattaa ilman muuta toimia RALAn kanssa, toteaa Lahti.
Pätevyyden hakuprosessi yllätti positiivisesti, sillä sen pelättiin etukäteen olevan raskas ja vaativan liikaakin työtä.
– Mutta saimmekin RALAlta tosi selkeät kysymykset, joihin oli helppo vastata. Lisäksi auditoija Eeva-Liisa Hannu ei ollutkaan pelottava valvoja vaan avulias ja osaava neuvonantaja. Saimme häneltä tarkkoja vinkkejä toiminnan kehittämiseen.
Pätevyyden avulla Infraroad pääsi mukaan tarjouskisoihin, joissa erityisesti julkisella puolella vaaditaan tarkat pätevyysnäytöt. Lahden mukaan kyse on yksinkertaisesti uskottavuudesta.
– Siihen on syynsä, että jotkut yritykset ovat RALA-päteviä ja jotkut eivät. Suomessa RALAa arvostetaan, sillä sen todistukset kohdistuvat nimenomaan rakentamiseen, toisin kuin vaikka yleisemmät ISO-standardit. Käytänkin RALAn logoja avoimesti Infraroadin markkinoinnissa ja viestinnässä.
RALAlta on helppo kysyä mitä vain
Vuonna 2014 RALA-yhteistyö laajentui Infraroadin laatujärjestelmän auditointiin.
– Laatusertifikaatti kattaa laajasti yrityksen koko toimintatavan, kulttuurin ja laadunhallinnan. Se on aidosti hyödyllinen alalla, jossa laadun ja järjestelmien täytyy olla oikeasti kunnossa, vakuuttaa Lahti.
Projekteissa käytetään myös RALA-palautejärjestelmää, joka lähettää valituille tahoille automaattisesti palautekyselyn. Lahden mielestä on hyvä, että arvioinnit ovat julkisia.
– Se kertoo meidän avoimuudestamme ja moraalistamme yrityksenä. Ja kukapa menee hotelliin, jolle edelliset vieraat ovat antaneet vain yhden tähden?
Kaiken kaikkiaan Lahti on selvästi todella tyytyväinen RALA-yhteistyöhön.
– Palvelu on hyvää ja ihmiset ystävällistä rakennusalan ammattilaisia. Siksi heiltä on helppo kysyä mitä vain.