Rakentamisen laatuaineistoja
Keräämme yhteen ja julkaisemme tällä sivulla laadun tekemisen edellytyksiä edistäviä selvityksiä, oppaita, toimintamalleja ja muita materiaaleja vapaasti kaikkien hyödynnettäväksi.
Opas: Millainen on hyvä referenssin kuvaus?
Olemme julkaisseet oppaan, jonka tarkoituksena on selventää ja helpottaa referenssien kirjoittamista.
Opas sisältää esimerkkireferenssien lisäksi vastauksia seuraaviin aiheisiin:
- Miksi hyvä referenssi on tärkeä?
- Pätevyyshakemuksen kriteerit
- Mitä tietoja referenssissä ilmoitetaan?
- Millainen on hyvän referenssin sisältökuvaus
- Miten referenssejä voi vahvistaa?
Opas: EU-taksonomia ja sen vaikutukset
RALA on julkaissut EU-taksonomiaan perehdyttävän oppaan, joka neuvoo siinä, mikä EU-taksonomia on ja miten se tulee vaikuttamaan rakennusalalla. Opas valaisee erityisesti myös sitä, kuinka vaikutukset tulevat ulottumaan pk-yritysten toimintaan.
Opas pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
1. Mikä on EU-taksonomia?
2. Mitkä ovat EU-taksonomian mahdolliset vaikutukset rakennusalan yritysten toimintaan?
Opas: Tilintarkastuksen perusteet ja velvollisuudet PK-yrityksille
Opinnäytetyönä Satakunnan Ammattikorkeakoulussa toteutettu opas neuvoo PK-yrityksiä tilintarkastuksen perusteissa ja velvollisuuksissa. Opas pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
- Milloin tilinpäätös pitää vahvistaa?
- Milloin yrityksen tulee teettää tilintarkastus ja valita tilintarkastaja?
- Mitä tarkoittaa mukautettu tilintarkastuskertomus?
- Miten toimitaan, kun osakepääoma menetetään, ja mitkä ovat menettelytavat?
Projektipalauteanalyysi RALA-palaute -järjestelmän aineistosta
RALA-palaute -järjestelmään kertyy jatkuvasti dataa vuosittain rakennushankkeiden aikana tehdyistä palautekyselyistä. Kattavaa aineistoa on analysoitu kahdesti, vuosina 2020 ja sekä 2014. Analyysissä on tarkasteltu rakennushankkeen eri osapuolten hankkeen aikana toisilleen antamaa palautetta.
Vuoden 2020 tarkastelussa oli mukana 1 017 vuosina 2016-2020 toteutettua rakennushanketta.
LATAA TIEDOTE
LATAA TIIVISTELMÄ
LATAA TAULUKOT
Vuoden 2014 tarkastelussa oli mukana 1578 hanketta.
LATAA ANALYYSI
LATAA LAATUTEKIJÄ-ANALYYSI
Opas: Korjauspalvelujen laadullinen hankinta taloyhtiössä
Ohje kertoo, kuinka taloyhtiö voi valita korjausurakan päätoteuttajan arviointimenettelyllä, jossa otetaan huomioon hinnan lisäksi taloyhtiön korjaukselle asettamat laadulliset tavoitteet. Menettely auttaa arvioimaan rakentamispalveluiden tarjoushinnan ja laadun suhdetta niin, että palvelun tilaaja saa maksamalleen urakkahinnalle parhaan mahdollisen vastineen.
LATAA OPAS
LATAA LASKENTATAULUKKO ARVIOINNIN TOTEUTUKSEEN
Paremman laadun puolesta -hanke (2018)
Rakennusalan liittojen yhteishanke toi esiin rakentamisen hyviä käytänteitä. Pilottikohteissa keskityttiin hankintaketjuihin laadunvarmistuksen työkaluna, kuivaketjun hallintaan sekä moitteettomaan vastaanottoketjuun.
Työmaan laatukysely (2017)
RALAn ja Rakennusliiton yhteinen laatukysely kuvasi Rakennusliiton 2600 jäsenen käytännön kokemuksia laadusta ja siihen liittyvistä kehitystarpeista työmailla. Kyselyn kehittämisessä ja tulosten analysoinnissa kumppanina olivat TkL Juha-Matti Junnonen Tampereen teknillisestä yliopistosta ja TkT Sami Kärnä Aalto-yliopistosta.
Ajankohtaista
Yritystason pääkäyttäjä -ominaisuus sähköiseen Kuivaketju10-järjestelmään
Yritystason pääkäyttäjä -ominaisuus on ollut yksi toivotuimmista uudistuksista Kuivaketju10-järjestelmään. Nyt julkaistussa päivitetyssä versiossa yrityksellä voi olla yksi tai useampia pääkäyttäjiä, jotka pystyvät hallinnoimaan yrityksen muita käyttäjiä.
Mitä pitää ottaa huomioon, kun hankitaan urakoitsijoita korjaushankkeeseen?
Urakoitsijoiden konkurssit ovat yleistyneet viime aikoina hälyttävästi. Taloyhtiön hallinnon onkin yhä tarkemmin pohdittava, kenen kanssa korjausrakennushankkeen urakkasopimus solmitaan, ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon urakoitsijan hankinnassa, kirjoittaa Jari Virta Kiinteistöliitto Uusimaasta.
Rakli: Energiatehokkuussopimus kirittää kiinteistöalaa
Kiinteistöala on tehnyt kuluvan energiatehokkuussopimuskauden aikana lähes 6500 energiatehokkuustoimenpidettä ja saavuttanut energiansäästön, joka vastaa 335 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua.
N3M Power Oy: Hyvin suunniteltu toimintajärjestelmä joustaa muutosten mukana
Laatu, turvallisuus, kokemus, osaaminen ja vahva halu kehittyä. Näille peruskiville toimintansa on ankkuroinut N3M Power. Yrityksen pienempi koko on ketterää ja joustavaa toimintaa mahdollistava erottautumistekijä. Lisäksi yrityksen toimintajärjestelmä on yksilöidysti rakennettu tukemaan muutoksia ja kasvua.