17.12.2025 – Laadukkaasti laadusta -blogi
Tuleeko rakentamisesta digitaalinen prosessi?
Digitalisaation hyödyntäminen rakentamisessa on kasvussa, mutta muutamia edelläkävijöitä lukuun ottamatta olemme digitalisaatiossa jäljessä monia muita aloja. Hyvä puoli tässä on, että digitalisaation mahdollisuuksia on vielä reilusti saavutettavana.
RALA tuotti tänä syksynä podcast-jaksoja yhdessä Rakentamisen muutos -podcastin kanssa. Monissa jaksoissa sivuttiin digitalisaatiota rakentamisalan kehittymisessä.
Edelläkävijöiden työmailla käytetään tarkkaan hiottua tahtituotantoa, jossa jokainen työvaihe suunnitellaan ja aikataulutetaan, ja myös toteumaa seurataan ja prosessia kehitetään projektin aikana. Myös teollinen esivalmistus on lisääntymässä, kun työtä työmaalla pyritään sujuvoittamaan. Näistä aiheista käytiin hyvää keskustelua esimerkiksi jaksossa 12.
Rakentamisen logistiikkaan pureuduttiin jaksossa 18. Logistiikka, hankinnat ja työmaapalvelut on mahdollista eriyttää hankkeessa omaksi kokonaisuudekseen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kun asentajat poistuvat työmaalta kolmen-neljän aikaan iltapäivällä, paikalle saapuvat logistiikkatoimijan henkilöt. Työmaa siivotaan, ylimääräiset materiaalit viedään pois, ja seuraavan päivän tarvikkeet ja materiaalit tuodaan valmiiksi paikoilleen. Näin asentaja voi keskittyä pelkkään asennustyöhön.
Tämäntyyppiset toimintamallit vaativat hyvää etukäteissuunnittelua – eikä vain perinteisten suunnitelmien muodossa vaan erityisesti työn toteutuksen suunnittelun osalta. Mitä muuta tarvitaan? Työn ohjausta tukevia digitaalisia työkaluja.
Kone jää kohtaamisissa kakkoseksi
Jos kehitys jatkuu nykyisellään, väitän, että rakentaminen kokonaisuudessaan tulee tulevaisuudessa muuttumaan digitaaliseksi prosessiksi. Nyt jo on työmaita, joilla digitaalinen ohjaus on merkittävä osa työn johtamista, ja ajan myötä nämä mallit leviävät koko ajan entistä laajemmalle. Edelleen tulemme pitkään tekemään asennustyötä käsityönä, mutta työvaiheet ja -kokonaisuudet eriytyvät ja siirtyvät digitaaliseen seurantaan.
Mitä mikään digitaalinen järjestelmä tai tekoäly ei osaa? Yksi vastaus tähän kysymykseen on tunteet, ja tästä syystä ihmisten johtaminen ei tule siirtymään digitaaliselle järjestelmälle tai tekoälylle kovinkaan pian. Ennemminkin päinvastoin – tulevina vuosikymmeninä ihmisten johtaminen murroksessa ja uusissa toimintatavoissa korostuu. Kone tulee olemaan ihmistä parempi prosessijohtaja, mutta kohtaamisissa se jää kakkoseksi.
Elämme murrosaikaa, jossa entiset ns. pehmeät arvot muuttuvat liiketoiminnassa tarvittaviksi perusedellytyksiksi. Mitä maailmassa tulevina vuosina tapahtuukaan, ihmisten johtamisen osaaminen, asiakaslähtöisyys sekä muuntojoustavuuden kehittäminen yrityksissä ja tiimeissä ei taatusti mene hukkaan.