Laatujärjestelmän RALA-sertifiointi
RALAn laatujärjestelmäsertifiointi on ISO 9001 -standardin pohjautuen suomalaisen rakennusalan erityistarpeisiin suunniteltu puolueeton arviointi- ja hyväksyntämenettely.
RALA-laatusertifikaatin avulla parannat yrityksesi laaduntuottokykyä järjestelmällisesti ja kokonaisvaltaisesti. Samalla laatusertifikaatti on myös alan hanketilaajille osoitus yrityksen toiminnan tasosta.
Lataa RALA-laatusertifikaatin arviointiperusteet ja näyttövaatimukset itsellesi tästä. Hakuprosessi käynnistyy itsearvioinnilla, jossa yritys itse arvioi, miten hyvin arvioinnin kohteena olevat asiat toteutuvat sen toiminnassa. Itsearviointi tehdään RALAn asiointipalvelussa, ks. alla.
Näin haet RALA-laatusertifikaattia
1. Täytä ja lähetä hakemus. Se sisältää mm. yrityksesi toiminnan kuvauksen sekä itsearvioinnin. Itsearvioinnissa yritys itse arvioi, miten hyvin sen toiminta vastaa sertifikaatin arviointikriteeristöä. Hakemus tehdään RALAn sähköisessä asiointipalvelussa.
2. RALAn valitsema arvioija tekee toiminnastasi ensiarvioinnin, joka sisältää mahdolliset korjausta vaativat poikkeamat.
3. RALAn arviointilautakunta päättää sertifikaatin myöntämisestä. Hakuprosessi kestää kokonaisuudessaan 3-6 kuukautta.
4. Sertifikaatti on voimassa kerrallaan enintään kolme vuotta. Tänä aikana tehdään vuosittaisia seuranta-arviointeja.
Ajankohtaista
Ajankohtaiskatsaus vastuullisuussääntelyyn rakennusalalla -webinaari 27.11.2025
Tervetuloa Ajankohtaiskatsaus vastuullisuussääntelyyn -webinaariin (27.11 klo 14:30-15:30! Webinaarissa vastuullisuusasiantuntija Riikka Rantakari avaa, mitä rakennusalan vastuullisuuteen liittyvän sääntelyn kentällä tapahtuu juuri nyt, ja mitä vaikutuksia sillä on!
Johtamisosaaminen ja psykologinen turvallisuus on tärkeää myös rakennusalalla
Rakennusalan kilpailukyky ei pysy yllä pelkillä tehokkailla prosesseilla ja teknisellä osaamisella. Jatkuva muutos edellyttää yrityksiltä vahvaa johtamisosaamista ja panostusta psykologisesti turvalliseen työympäristöön. Turvallinen ilmapiiri lisää henkilöstön sitoutuneisuutta ja innovaatioita.
Lähes 30 vuotta ihmisläheistä asiakaspalvelua
RALA täyttää tänään vuosia. Jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan Rakentamisen Laatu RALA ry on ollut suomalaisen rakentamisen laadun eteenpäin viejä. Hyvä asiakaspalvelu on ollut tärkeä osa RALAn toimintaa aina, mutta sen rooli ja toteutustavat ovat muuttuneet digitalisaation myötä. Muutos ei ole ollut vain teknologinen, vaan se on vaikuttanut myös asiakaskokemukseen ja prosessien tehokkuuteen.
Kuivaketju10-toimintamallin arviointihankkeessa nousi esiin kehitysmahdollisuuksia
Rakentamisen Laatu RALA ry:n ylläpitämän Kuivaketju10-toimintamallin arviointi- ja kehittämisprojekti on saatu päätökseen. Projekti toteutettiin osana Terveet tilat 2028 -ohjelmaa, ja sen tavoitteena oli selvittää toimintamallin yleistä toimivuutta sekä sen uudistamistarpeita.