RALA-asiointipalvelu: usein kysyttyjä kysymyksiä

Keräämme tälle sivulle uuden asiointipalvelun käytöstä meiltä useimmin kysyttyjä kysymyksiä. Toivottasti sinäkin löydät vastauksia alta.

Miten kirjaudun RALAn asiointipalveluun?

Asiointipalveluun pääsee nyt kirjautumaan aina RALAn verkkosivuston, www.rala.fi kautta. Linkki asiointipalveluun löytyy verkkosivuston oikeasta ylälaidasta.

Jos sinulla on aiemmin ollut tunnus RALAn asiointipalveluun, uusi ensimmäisellä uuden palvelun käyttökerralla salasanasi käyttämällä kirjautumissivulta löytyvää oletko unohtanut salasanasi -toimintoa.

Kun kirjaudut RALAn asiointipalveluun aivan ensimmäistä kertaa, järjestelmä edellyttää vahvaa tunnistautumista. Tunnistautumisen yhteydessä haetut henkilötiedot eivät tallennu RALAn järjestelmään vaan niiden avulla vain varmistetaan käyttäjän henkilöllisyys ja yksilöidään käyttäjä järjestelmän käyttöä varten.

Minulla on käyttäjätunnus RALAn asiointiin, mutta tarvitsen sellaisen myös kollegalleni. Miten toimin?

Yrityksen pääkäyttäjänä pääset kutsumaan kollegasi palvelun käyttäjäksi kohdassa Yrityksen tiedot > Henkilöt.

Ongelmatapauksissa ota yhteyttä RALAn asiakaspalveluun.

Mitä vahva tunnistautuminen tarkoittaa?

Asiointipalvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista, kun uusi käyttäjä kirjautuu palveluun ensimmäisen kerran. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kun luot palveluun uuden käyttäjätunnuksen, sinun pitää tunnistautua käyttämällä esim. omia pankkitunnuksia. Näin parannamme palvelun tietoturvaa ja varmistamme, että yrityksesi tiedot ovat turvassa.

Tunnistautuminen pitää tehdä vain kerran. Tunnistautumisen yhteydessä haetut henkilötiedot eivät tallennu RALAn järjestelmään vaan niiden avulla vain varmistetaan käyttäjän henkilöllisyys ja yksilöidään käyttäjä palvelussa.

En enää löydä yrityshausta yrityksen kaupparekisteriotetta. Mielestäni sellainen oli ennen saatavilla.

Emme enää näytä kaupparekisteriotetta RALAn julkisessa yrityshaussa henkilötietosuojasyistä. Jos tarvitset yrityksen kaupparekisteriotteen, pyydä se yritykseltä itseltään tai tilaa ote Patentti- ja rekisterihallitukselta.

Referenssien lisääminen ja käyttö

Miksi minun kannattaa lisätä referenssejä RALAn palveluun?

RALAn uusi referenssipalvelu tarjoaa suunnittelijoille, rakentajille ja muille hanketoteuttajille alustan, jossa nämä voivat koska tahansa julkaista ja hallita kaikkia työnäytteitään. Jatkossa luot ja päivität aina halutessasi tilaajan vaatimia vakiomuotoisia referenssejä, ja keräät niistä helposti

Vahvistat referenssiä työn tilaajan varmennuksella ja palautteella.

Liität tai linkität referenssejä tarjouksiin ja omaan markkinointiisi.

Päivität ja hyödynnät referenssejäsi koska tahansa.

Miksi en voi muokata aiemmin lisäämääni referenssiä?

Referenssiä ei voi muokata, jos se on liitetty RALA-pätevyyteen, siitä on pyydetty vahvistusta tai referenssi on varmennettu. Näin varmistetaan, että referenssin tietosisältö ei muutu esim. RALA-pätevyyden myöntämisen tai referenssin vahvistuksen jälkeen.

Voit kuitenkin aina lisätä referenssiin kuvan.

Miten saan poistettua referenssejä?

Referenssin pääset poistamaan asiointipalvelussa kohdassa Referenssit. Jos referenssi on liitetty RALA-pätevyyteen, sen voi poistaa vain vuosittaisen uusinnan yhteydessä.

RALA-pätevyyteen voi liittää vain maksimissaan viisi vuotta vanhoja referenssejä. Referenssi ei kuitenkaan poistu automaattisesti, kun se vanhenee RALA-pätevyyden osalta vaan se on edelleen nähtävissä RALA-referenssipalvelussa. Pääset muokkaamaan ja/tai poistamaan sen asiointipalvelussa.

Ajankohtaista

4.10.2022 – Uutiset

RALA-referenssipalvelu tuo osaamisen näkyviin

Uusi RALA-referenssipalvelu edistää suomalaisen rakentamisen laatua, läpinäkyvyyttä ja yhteistyötä. Palvelussa hanketoteuttajat voivat helposti julkaista referenssejään ja tilaajat löytävät hankkeisiinsa osaavia kumppaneita.

13.10.2022 – Laadukkaasti laadusta -blogi

Saunan laatuun panostaminen parantaa asumisviihtyvyyttä ja edistää terveyttä

Suomalaiset ovat ylpeitä saunoistaan. Missään muualla maailmassa ei ole näin paljon saunoja suhteessa väkilukuun ja yhtenäistä saunakulttuurin jatkumoa. Saunanatiivit suomalaiset helposti ajattelevat, että saunojen suunnittelu ja rakentaminenkin käy meiltä kuin luonnostaan. Totuus on kuitenkin likaisempi.

2.9.2022 – Ajankohtaista alalla

Tulossa: ajankohtaisia nostoja alalta

RALA julkaisee rakentamisen laatuun ja vastuullisuuteen liittyviä ajankohtaisia uutisia myös muilta alan keskeisiltä toimijoilta. Haluamme nostaa tärkeitä asioita yhteiseen keskusteluun ja tuoda hyviä käytäntöjä ja ratkaisuja esiin yleisesti hyödynnettäväksi. Seuraa tätä paikkaa!

7.10.2022 – Asiakastarinat

RTH Oy: Asiakastyytyväisyyttä ja laatua sujuvalla viestintäjärjestelmällä

Kiinteistöjen ja ulkoalueiden kunnossapidon palveluja tarjoava RTH Oy tekee työt tehokkaasti laadusta tinkimättä. Asiakastyytyväisyys tuottamalla laadukasta jälkeä sovitussa aikataulussa kustannustehokkaasti ja turvallisesti on RTH Oy:n päätavoite aina uutta projektia aloitettaessa.