RALA-asiointipalvelu: usein kysyttyjä kysymyksiä
Keräämme tälle sivulle uuden asiointipalvelun käytöstä meiltä useimmin kysyttyjä kysymyksiä. Toivottasti sinäkin löydät vastauksia alta.
Miten kirjaudun RALAn asiointipalveluun?
Asiointipalveluun pääsee kirjautumaan aina RALAn verkkosivuston, www.rala.fi kautta. Linkki asiointipalveluun löytyy verkkosivuston oikeasta ylälaidasta.
Jos sinulla on aiemmin ollut tunnus RALAn asiointipalveluun, uusi ensimmäisellä uuden palvelun käyttökerralla salasanasi käyttämällä kirjautumissivulta löytyvää oletko unohtanut salasanasi -toimintoa.
Kun kirjaudut RALAn asiointipalveluun aivan ensimmäistä kertaa, järjestelmä edellyttää vahvaa tunnistautumista. Tunnistautumisen yhteydessä haetut henkilötiedot eivät tallennu RALAn järjestelmään vaan niiden avulla vain varmistetaan käyttäjän henkilöllisyys ja yksilöidään käyttäjä järjestelmän käyttöä varten.
Minulla on käyttäjätunnus RALAn asiointiin, mutta tarvitsen sellaisen myös kollegalleni. Miten toimin?
Yrityksen pääkäyttäjänä pääset kutsumaan kollegasi palvelun käyttäjäksi kohdassa Yrityksen tiedot > Henkilöt.
Ongelmatapauksissa ota yhteyttä RALAn asiakaspalveluun.
Mitä vahva tunnistautuminen tarkoittaa?
Asiointipalvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista, kun uusi käyttäjä kirjautuu palveluun ensimmäisen kerran. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kun luot palveluun uuden käyttäjätunnuksen, sinun pitää tunnistautua käyttämällä esim. omia pankkitunnuksia. Näin parannamme palvelun tietoturvaa ja varmistamme, että yrityksesi tiedot ovat turvassa.
Tunnistautuminen pitää tehdä vain kerran. Tunnistautumisen yhteydessä haetut henkilötiedot eivät tallennu RALAn järjestelmään vaan niiden avulla vain varmistetaan käyttäjän henkilöllisyys ja yksilöidään käyttäjä palvelussa.
En enää löydä yrityshausta yrityksen kaupparekisteriotetta. Mielestäni sellainen oli ennen saatavilla.
Emme enää näytä kaupparekisteriotetta RALAn julkisessa yrityshaussa . Jos tarvitset yrityksen kaupparekisteriotteen, pyydä se yritykseltä itseltään tai tilaa ote Patentti- ja rekisterihallitukselta.
En halua vastaanottaa RALAlta markkinointiviestejä. Miten estän tämän?
Voit sallia tai kieltää markkinointiviestit kirjautumalla asiointipalveluun ja klikkaamalla kirjautumisen jälkeen oikeasta yläkulmasta omaa nimeäsi. Avautuvasta valikosta pääset muokkaamaan kaikkia omia tietojasi, mukaan lukien markkinointilupia.
Jos asetat markkinointikiellon, RALAlla voi kuitenkin lähettää sinulle asiakastiedotteita yrityksesi käytössä oleviin palveluihin liittyen.
Referenssien lisääminen ja käyttö
Miksi minun kannattaa lisätä referenssejä RALAn palveluun?
RALAn uusi referenssipalvelu tarjoaa suunnittelijoille, rakentajille ja muille hanketoteuttajille alustan, jossa nämä voivat kootusti luoda julkaista ja hallita kaikkia referenssejään. Samalla tilaajat saavat vertailukelpoista, varmennettua tieto potentiaalisista kumppaneista. Referenssit liitetään kohteisiin, joten ennen pitkää niistä muodostuu myös kohteiden elinkaaren kattavia kokonaisuuksia.
Uuden referenssipalvelun hyötyjä:
- Luot ja julkaiset referenssejä koska vaan, oman aikataulusi mukaan.
- Voit vahvistaa referenssin työn tilaajan varmennuksella ja palautteella tai liittämällä sen RALA-pätevyyteen.
- Jos yrityksesi on RALA-pätevä, sinun ei enää tarvitse odottaa, että pätevyys on uusinnassa ennen kuin voit luoda uusia referenssejä. Nyt voit viedä referenssit valmiiksi palveluun pitkin vuotta ja liittää ne helposti RALA-pätevyyteen vuosiuusinnan yhteydessä.
- Kokoat palveluun viedyistä referensseistä helposti selkeitä ja näyttäviä pdf-paketteja liitettäväksi tarjouksiin.
- Hyödynnät referenssejä koska tahansa esimerkiksi omassa markkinoinnissasi.
Referenssipalvelu on maksuton RALA-päteville ja RALA-sertifioiduille yrityksille. Muilta peritään palvelun käytöstä pieni vuosimaksu (ks. hinnasto).
Miksi en voi muokata aiemmin lisäämääni referenssiä?
Referenssiä ei voi muokata, jos se on liitetty RALA-pätevyyteen, siitä on pyydetty tilaajan vahvistus tai referenssi on varmennettu. Näin varmistetaan, että referenssin tietosisältö ei muutu esim. RALA-pätevyyden myöntämisen tai referenssin vahvistuksen jälkeen.
Miten saan poistettua referenssejä?
Referenssin pääset poistamaan asiointipalvelussa kohdassa Referenssit. Jos referenssi on liitetty RALA-pätevyyteen, sen voi poistaa vain vuosittaisen uusinnan yhteydessä.
RALA-pätevyyteen voi liittää vain maksimissaan viisi vuotta vanhoja referenssejä. Referenssi ei kuitenkaan poistu automaattisesti, kun se vanhenee RALA-pätevyyden osalta vaan se on edelleen nähtävissä RALA-referenssipalvelussa. Pääset halutessasi poistamaan sen asiointipalvelussa.
Ajankohtaista

Kutsu: tule mukaan tekemään kaksoisolennaisuusanalyysiä rakennusalalle
RALA kehittää uudessa hankkeessa alalle yhtenäisen vastuullisuusraportointimallin ja mittariston, jonka tarkoituksena on helpottaa etenkin pk-yritysten osallistumista kilpailutuksiin, lisätä avoimuutta – ja tukea koko alan vastuullista kehitystä. Työ käynnistyy kaksoisolennaisuusanalyysillä, jossa tarkastellaan rakennusalan ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta ja vaikutuksia vastuullisuuden näkökulmasta.

TAPAHTUMA: Kulttuurimuutos – yhdessä aamussa? Työkalut rakennusalan tulevaisuuden johtamiseen 2.10.2025
Rakennusalalla olemme hyviä johtamaan prosesseja ja numeroita, mutta ihmisten johtamisessa meillä on vielä oppimista. Mitä jos olisimme siinä parempia? RALA kutsuu kira-alan johdon ja asiantuntijat mukaan matkalle toimialan kulttuurimuutokseen. Puhumassa mm. Kari Ketonen ja Harri Gustafsberg sekä Salla Eckhardt.

Sisäinen auditointi on olennainen osa toiminnan jatkuvaa parantamista
Vuonna 2024 joka neljännessä RALA-sertifikaattien ensiarvioinnissa kirjattiin poikkeama sisäisten auditointien puuttumisen vuoksi ja 13 prosentissa johdon katselmusten puuttumisen tai puutteellisen sisällön vuoksi. Mitä ovat sisäiset auditoinnit ja johdon katselmukset, ja miksi ne ovat tärkeä kriteeri RALA-laatusertifikaatin arviointiperusteissa?

Kuivaketju10-toimintamallin arviointihankkeessa nousi esiin kehitysmahdollisuuksia
Rakentamisen Laatu RALA ry:n ylläpitämän Kuivaketju10-toimintamallin arviointi- ja kehittämisprojekti on saatu päätökseen. Projekti toteutettiin osana Terveet tilat 2028 -ohjelmaa, ja sen tavoitteena oli selvittää toimintamallin yleistä toimivuutta sekä sen uudistamistarpeita.