RALA-pätevä yritys täyttää tilaajavastuulain vaatimukset
Tilaajavastuulaki on laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja ulkopuoliseen työvoimaan liittyvästä vastuusta. Tilaajavastuulaki (22.12.2006/1233) edellyttää, että tilaaja selvittää sopimusosapuolen taustat ennen kuin se tekee sopimuksen tai alihankintasopimuksen vuokratyövoiman käytöstä.
Lain tarkoituksena on edistää tasavertaista kilpailua ja työehtojen noudattamista. Lisäksi se auttaa yrityksiä varmistamaan, että niiden sopimuskumppanit täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvollisuutensa.
Tilaajavastuulain edellyttämät selvitykset:
- Selvitys ennakkoperintärekisterimerkinnästä, selvitys työnantajarekisterimerkinnästä
- Selvitys arvonlisäverovelvollisten rekisterimerkinnästä, kaupparekisteriote
- Todistus verojen maksamisesta, verovelkatodistus tai selvitys verovelan maksusuunnitelmasta
- Todistukset eläkevakuutusten ottamisesta ja suorittamisesta tai selvitys erääntyneiden eläkevakuutusmaksujen maksusopimuksesta
- Selvitys sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista
- Todistus tapaturmavakuutuksen ottamisesta, selvitys työterveyshuollon järjestämisestä
RALA tarkistaa tilaajavastuulain edellyttämät tiedot RALA-pätevistä yrityksistä Vastuu Group Oy:ltä. RALA-pätevät yritykset ovat automaattisesti mukana Vastuu Groupin Luotettava Kumppani -ohjelmassa.
Vastuu Groupin asiakaspalvelu vastaa myös RALAn asiakkaiden tilaajavastuulain mukaisia tietoja ja valvontaa koskeviin kysymyksiin. Yhteystiedot:
- Sähköposti: asiakaspalvelu@vastuugroup.fi
- Puhelin arkisin klo 8–16: 0600 301 339 (1,52 €/min + pvm.)
- Chat-asiakaspalvelu arkisin klo 8–17: www.vastuugroup.fi
Lisätietoja Tilaajavastuu-palvelusta saa palvelun internetsivuilta osoitteesta www.vastuugroup.fi.
Ajankohtaista
Yritystason pääkäyttäjä -ominaisuus sähköiseen Kuivaketju10-järjestelmään
Yritystason pääkäyttäjä -ominaisuus on ollut yksi toivotuimmista uudistuksista Kuivaketju10-järjestelmään. Nyt julkaistussa päivitetyssä versiossa yrityksellä voi olla yksi tai useampia pääkäyttäjiä, jotka pystyvät hallinnoimaan yrityksen muita käyttäjiä.
Mitä pitää ottaa huomioon, kun hankitaan urakoitsijoita korjaushankkeeseen?
Urakoitsijoiden konkurssit ovat yleistyneet viime aikoina hälyttävästi. Taloyhtiön hallinnon onkin yhä tarkemmin pohdittava, kenen kanssa korjausrakennushankkeen urakkasopimus solmitaan, ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon urakoitsijan hankinnassa, kirjoittaa Jari Virta Kiinteistöliitto Uusimaasta.
Rakli: Energiatehokkuussopimus kirittää kiinteistöalaa
Kiinteistöala on tehnyt kuluvan energiatehokkuussopimuskauden aikana lähes 6500 energiatehokkuustoimenpidettä ja saavuttanut energiansäästön, joka vastaa 335 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua.
N3M Power Oy: Hyvin suunniteltu toimintajärjestelmä joustaa muutosten mukana
Laatu, turvallisuus, kokemus, osaaminen ja vahva halu kehittyä. Näille peruskiville toimintansa on ankkuroinut N3M Power. Yrityksen pienempi koko on ketterää ja joustavaa toimintaa mahdollistava erottautumistekijä. Lisäksi yrityksen toimintajärjestelmä on yksilöidysti rakennettu tukemaan muutoksia ja kasvua.