10 vinkkiä onnistuneeseen rakennushankkeen kilpailutukseen

Frontia Asianajotoimisto Oy:n hankintajuristi Mika Pohjosen ohjeet rakennushankkeen kilpailutuksen onnistuneeseen läpivientiin.
1. Tee markkinakartoitus
Markkinakartoituksessa tilaaja voi ennen tarjouskilpailun aloittamista keskustella potentiaalisten tarjoajien kanssa ja käydä läpi kaikki hankkeen kilpailuttamiseen liittyvät tekijät, kuten toteutusmuodon, aikataulun, sopimusehdot, tarjoajien soveltuvuusvaatimukset sekä tarjousten vertailuperusteet. Markkinakartoituksen merkitys on olennaisesti kasvanut, koska uusimman oikeuskäytännön mukaan tilaajan mahdollisuudet tehdä hankintaan muutoksia tarjouskilpailun aikana ovat kaventuneet.
2. Valitse oikea hankintamenettely
Avoin menettely on vaihtoehdoista nopein ja suoraviivaisin. Se sopii hankkeisiin, joissa hankkeen sisältö, ehdot ja vaatimukset ovat valmiina. Neuvottelumenettelyssä tilaaja voi neuvotella tarjoajien kanssa hankkeen sisällöstä, ehdoista ja vaatimuksista. Neuvottelumenettely tai kilpailullinen neuvottelumenettely sopii hankkeisiin, joissa tilaaja haluaa neuvotella tarjoajien kanssa hankkeen toteutuksesta.
3. Määrittele hankinnan ehdot ja vaatimukset realistisesti ja todellisten tarpeiden mukaisesti
Tilaajalla on laaja harkintavalta määritellä hankinnan ehdot ja vaatimukset. Liian tiukat ehdot ja vaatimukset voivat kuitenkin estää tarjouksen tekemisen tai vähentää tarjousten määrää. Koska olennaiset muutokset tarjouskilpailun aikana eivät ole mahdollisia, ei kannata lähteä ”koittamaan kepillä jäätä” liian tiukoilla ehdoilla ja vaatimuksilla.
4. Määrittele ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuusvaatimukset realistisesti ja todellisten tarpeiden mukaisesti
Tarjoajan vahva kokemus ja hyvät avainhenkilöt voivat tuoda laatua hankkeen toteutukseen. Liian tiukat referenssejä ja avainhenkilöitä koskevat vaatimukset voivat kuitenkin estää tarjoamisen ja vähentää tarjousten määrää.
5. Määrittele tarjousten vertailuperusteet hankkeen lähtökohdista monipuolisesti ja konkreettisesti
Tarjousten laadullisina vertailuperusteina voidaan käyttää esimerkiksi tarjoajan laadunvarmistusta, avainhenkilöiden asiantuntemusta ja kokemusta sekä tarjoajan laatimia projekti- ja riskienhallintasuunnitelmia. Laadun vertailuperusteena voidaan käyttää myös tarjoajan asiakaspalautetta sekä tarjoajan hankkeeseen nimeämien avainhenkilöiden kanssa suoritettavaa työpajatyöskentelyä tai avainhenkilöiden tenttitilaisuutta.
6. Vastaa konkreettisesti tarjoajien kysymyksiin
Tarjoajien kysymyksiin annetut vastaukset voivat poistaa epäselvyyksiä ja tulkinnanvaraisuuksia tarjouspyyntöasiakirjoista sekä mahdollistaa parempien tarjousten tekemisen.
7. Ole varovainen tarjouskilpailun aikana tehtävissä muutoksissa hankinnan sisältöön, ehtoihin ja vaatimuksiin
Muutoksia tarkastellaan myös tarjouskilpailun ulkopuolelle jättäytyneiden tarjoajien näkökulmasta. Hankintaan ei saa tarjouskilpailun aikana tehdä sellaista muutosta, joka olisi voinut vaikuttaa yritysten kiinnostukseen osallistua tarjouskilpailuun tai mahdollisuuksiin voittaa tarjouskilpailu. Muutoksista on suositeltavaa julkaista korjausilmoitus ja tarvittaessa jatkaa osallistumishakemusten ja tarjousten määräaikoja. Jos hankintaan tulee tehdä olennaisia muutoksia, hankintamenettely tulee keskeyttää ja aloittaa uudelleen.
8. Ole huolellinen osallistumishakemusten ja tarjousten mahdollisessa täsmentämisessä ja täydentämisessä
Tilaaja voi antaa tarjoajalle mahdollisuuden poistaa vähäisiä puutteita ja epäselvyyksiä. Tilaaja ei saa antaa tarjoajalle mahdollisuutta parantaa tarjoustaan eikä mahdollisuutta muuttaa tarjouspyynnöstä poikkeavaa tarjoustaan tarjouspyynnön mukaiseksi.
9. Laadi konkreettinen tarjousvertailu
Tarjousvertailun tärkein asia on kuvata, mitä kukin tarjous sisältää kunkin vertailuperusteen osalta. Älä laadi tarjousvertailua, jossa todetaan ainoastaan, että jokin tarjous vastaa jonkin vertailuperusteen osalta erittäin hyvin hankkeen tavoitteita tai että tarjouksessa on kuvattu asiat erittäin kattavasti.
10. Pidä tarjoajille palautetilaisuus tarjouskilpailun jälkeen
Palautetilaisuus auttaa sekä tilaajaa että tarjoajia parantamaan koko ajan omaa toimintaansa ja siten suomalaisen rakentamisen laatua.
Ajankohtaista

Rakennusalalla tarvitaan ihmisten johtamisen osaamista
Rakennus- ja kiinteistöalan johtamiskulttuuri kaipaa kipeästi muutosta. Alan keskinkertaiseksi koetussa johtamisessa on haasteita erityisesti ihmisten ja yhteistyön johtamisessa – samalla näiden parantamisessa piilee alalle valtava potentiaali.

Läppärit sivuun ja kauhat käteen! Tykytoiminnan ja taukojen merkitys työn tehokkuudessa ja mielekkyydessä
Taannoin RALAlaiset viettivät viidettä strategiatyöpajaa ja siihen yhdistettyjä pikkujouluja. Tässä blogissa viestinnän harjoittelijamme Jamina pohtii, mikä päivästä teki niin onnistuneen. Aiheena mm. työn tauottaminen, työn tehostaminen ja psykologinen turvallisuus.

Tiesitkö tämän siltojen vedeneristäjän henkilösertifikaatista?
Väylävirasto vaatii siltojen vedeneristysurakoitsijoilta voimassa olevia siltojen vedeneristäjän sertifikaatteja. RALA julkaisee verkkosivuillaan listan hyväksytyistä siltojen ja vastaavien rakenteiden vedeneristysurakoitsijoista; yksi listalla näkymisen edellytyksistä on, että yrityksen työntekijöiden henkilösertifikaatit ovat voimassa.

N3M Power Oy: Hyvin suunniteltu toimintajärjestelmä joustaa muutosten mukana
Laatu, turvallisuus, kokemus, osaaminen ja vahva halu kehittyä. Näille peruskiville toimintansa on ankkuroinut N3M Power. Yrityksen pienempi koko on ketterää ja joustavaa toimintaa mahdollistava erottautumistekijä. Lisäksi yrityksen toimintajärjestelmä on yksilöidysti rakennettu tukemaan muutoksia ja kasvua.