RALAn palvelut julkisten hankintojen tukena
Rakennushankkeiden tilaajat voivat hyödyntää RALA-pätevyyttä ja RALA-sertifiointia toteuttajan soveltuvuuden arvioinnissa.
Työ- ja elinkeinoministeriön ylläpitämässä HILMA-ilmoituskanavassa julkiset hankintayksiköt ilmoittavat hankinnoistaan ja merkitsevät ilmoituksiin vaatimuksensa urakoiden toteuttajien soveltuvuuden suhteen. RALA-pätevyyttä ja RALA-sertifiointia on helppo hyödyntää selvityksinä, joiden perustella tarjouksen tekijän soveltuvuutta hankkeen toteuttamiseen arvioidaan.
Suosittelemme käytettäväksi seuraavaa mallitekstiä hankintailmoituksen osiossa III, jossa selvitetään tarjoajien taloudellinen ja tekninen suorituskyky.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat osallistumisehdot
III 2.2 Taloudellinen ja rahoituksellinen tilanne
Luotettavana selvityksenä hyväksytään
1. Rakentamisen Laatu RALA ry:n RALA-pätevyysraportti (sisältää aina kaupparekisteriotteen)
tai
2. seuraavat selvitykset
- selvitys siitä, että yritys on merkitty ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisävelvollisten rekisteriin,
- todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus tai selvitys siitä, että verovelkaa koskeva maksusuunnitelma on tehty,
- todistukset eläkevakuutusten ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkemaksuja koskeva maksusopimus on tehty,
- selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista
- todistus lakisääteisen tapaturmavakuutuksen järjestämisestä
- selvitys työterveyshuollon järjestämisestä
- selvitys merkinnästä kaupparekisteriin
Selvitykset eivät saa olla kahta kuukautta vanhempia. Lisäksi urakoitsijan on varauduttava toimittamaan tilaajalle ennen urakkasopimuksen allekirjoittamista uudelleen vastaava selvitys. Urakoitsijan pitää sisällyttää vaatimukset myös aliurakoita koskeviin tarjouspyyntöihin.
III 2.3 Tekninen suorituskyky
Vaatimus 1
Luotettavana selvityksenä hyväksytään
1. Rakentamisen Laatu RALA ry:n RALA-pätevyysraportti (osoittaa toimialapätevyyden)
tai
2. muulla tavoin osoitettu vastaava toimialapätevyys (esim. vastaavat referenssitiedot).
Huom: hankintailmoituksessa tulisi määritellä, mikä on kyseiseen urakkaan sopiva toimialapätevyys. Tämä vaatimus urakoitsijan tulee sisällyttää myös aliurakoita koskeviin tarjouspyyntöihin.
Vaatimus 2 (tarvittaessa)
Luotettavana selvityksenä hyväksytään
1. tähän palveluun/urakkaan soveltuva Rakentamisen Laatu RALA ry:n RALA-sertifikaatti
tai
2. muu vastaava näyttö kolmannen osapuolen todentamasta laadunhallinta- (esim. ISO 9001), ympäristö- (esim. ISO 14001) ja/tai turvallisuusjärjestelmästä (esim. ISO 45001).
Ajankohtaista

Kuivaketju10:n käyttöä korjausrakentamisessa voisi kasvattaa
Kuivaketju10-toimintamalli on laajasti käytössä suomalaisissa rakennushankkeissa. Toimintamallia käytetään etenkin uudiskohteissa, mutta sillä on potentiaalia myös korjausrakentamisen saralla. Korjausrakentaminen kattaa noin puolet kaikesta rakentamisesta.

Yhteistyön kulttuuri ja kehittäminen rakennusalalla
Suomalaisessa työelämässä yhteistyötä arvostetaan, mutta sen toteutus ei aina ole mutkatonta. Rakennusalalla, jossa perinteet, hierarkiat ja toimintatavat ovat vahvasti juurtuneet, yhteistyötä tukevaan kulttuuriin ja sen johtamiseen on alettu kiinnittää enemmän huomiota vasta viime vuosina. Hyvä yhteistyö on keskeinen onnistumisen tekijä rakennushankkeissa, joissa useat tekijät eri organisaatioista ja eri vaiheissa työskentelevät kohti yhteistä tavoitetta.

Mitä vastuullinen rakentaminen vaatii?
Rakennusala on perinteisesti tunnettu merkittävästä ympäristövaikutuksestaan. Kuitenkin kasvava tietoisuus ilmastonmuutoksesta ja resurssien rajallisuudesta on nostanut vastuullisen rakentamisen keskiöön. Mutta mitä vastuullinen rakentaminen oikeastaan tarkoittaa ja miten RALA edistää vastuullista rakentamista toiminnassaan?

Kuivaketju10-toimintamallin arviointihankkeessa nousi esiin kehitysmahdollisuuksia
Rakentamisen Laatu RALA ry:n ylläpitämän Kuivaketju10-toimintamallin arviointi- ja kehittämisprojekti on saatu päätökseen. Projekti toteutettiin osana Terveet tilat 2028 -ohjelmaa, ja sen tavoitteena oli selvittää toimintamallin yleistä toimivuutta sekä sen uudistamistarpeita.