• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Tilaajalle

    Skanska: Palautteen keruu on osa laatuseurantaa

    Skanska on keskittynyt asiakaspalautteen keräämisessä laatutekijöihin, jotka liittyvät sekä tekniseen laatuun, palveluun että toiminnallisuuteen. Annettu palaute auttaa selvittämään syitä laatuongelmiin, kun palautetta analysoidaan ja viedään eteenpäin organisaatiossa.

    Palauteen kerääminen rakennushankkeen osapuolilta ja loppukäyttäjiltä on tärkeää. Osapuolten näkemysten kartoittaminen on keino kehittää toimintaa ja rakentamisen laatua. Skanskalla palautteen kysyminen loppukäyttäjiltä kuuluu olennaisesti asuntoprojektikehityksen toimialaan. – Me kysymme omistusasuntojen ostajilta palautetta sähköisesti kahteen otteeseen: muuton jälkeen sekä noin vuoden asumisen jälkeen, kehitysjohtaja Ilkka Romo kertoo. – Asunnonostajille suunnattu kyselymme on saman sisältöinen kuin muissakin Pohjoismaissa käyttämämme, Romo jatkaa. Vastaavasti rakentamispalveluiden yritysasiakkailta kysytään palautetta rakentamisen aikana ja luovutusvaiheessa. 

    Skanskalla on keskitytty viime aikoina erityisesti rakentamisen laatua tarkastelevaan palautteeseen. – Rakennusteollisuus ry on nostanut laadun alan yhteisesti tärkeäksi asiaksi, ja mekin haluamme olla mukana laadun parantamisessa, Romo sanoo. – On myös yrityksen etu parantaa laatua ja ottaa asiakaspalaute huomioon tältä kannalta, hän jatkaa. Asiakaspalaute auttaa osaltaan löytämään mahdollisuuksia parantaa laatua. 

    Palautteen jalostaminen

    Rakentamisen Laatu RALA ry:n toiminnanjohtaja Tuula Råmanin mukaan palautteen keräämisen lisäksi on tärkeä myös käsitellä esiin nousseita näkökantoja. – Yrityksellä on hyvä olla määritellyt toimintatavat saadun palautteen läpikäyntiin ja hyödyntämiseen, Råman sanoo. 

    Skanskassa asiakaspalautteiden läpikäynti on osa laatuseurannan prosessia. Tulokset raportoidaan määräajoin eri yksiköille ja johtoryhmille. Palautteet ja niihin pohjautuvat tilastot käydään läpi kohteittain. – Seuraamme palautteiden vuosittaista kehitystä, Romo kertoo. Palaute vaikuttaa toimintaan. – Jos arvosanat heikkenevät, etsimme siihen syitä ja kehitämme korjaavia toimenpiteitä, Romo kertoo. 

    Loppukäyttäjäpalautteen lisäksi Skanskalla kerätään palautetta myös yhteistyökumppaneilta. Palautetyökalun kysymykset, asteikko ja seurattava indeksi on kehitetty sisäisesti. 

    RALA-palaute kaikille alan yrityksille

    Rakennusalan yrityksillä on erilaisia palautetyökaluja ja tapoja käsitellä ja hyödyntää annettuja näkemyksiä. RALAn palveluihin kuuluu RALA-palautejärjestelmä, jolla organisaatiot voivat kerätä toiminnastaan palautetta sidosryhmiltään. Organisaatiot käyttävät työkalua palautteen keruuseen toiminnan kehittämiseksi. 

    Lisäksi RALA pyytää palautetta RALA-pätevien yritysten referenssikohteista toteuttajaorganisaatioiden puolesta. – Saatujen palautteiden yhteenvetoraportit julkaistaan RALAn nettisivuilla, jos yritys on antanut siihen luvan, Råman kertoo.

    Skanska on ollut RALA-pätevä rakentaja jo 1990-luvun lopusta lähtien. RALA on pyytänyt Skanskan ilmoittamista referenssikohteista palautetta, ja Skanska on myöntänyt luvan palautteen yhteenvetoraporttien julkaisemiseen RALAn sivuilla. Yritysten tietoja voi tarkastella vapaasti RALAn Yrityshaku-sivulla.



    Lisää asiakastarinoita:
    Visura Oy: Pätevää talonrakennusta Pirkanmaalla
    AJ Eurolämpö: Urakoinnin kehittäminen lähtee työssä tunnistetuista tarpeista
    KFS Finland Oy: Geoteknisten ratkaisujen erikoisosaaja
    Oteran: Liiketoimintaa tehdään ihmistä arvostaen
    Insinööritoimisto Äyräväinen: Laatujärjestelmä ohjaa toimimaan vastuullisesti
    NCC: Digiratkaisut tukevat kestävää rakentamista