• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Tilaajalle

    KFS Finland Oy: Geoteknisten ratkaisujen erikoisosaaja

    KFS Finland Oy on eteläsuomalainen geoteknisiin ratkaisuihin erikoistunut yritys. Vuonna 2012 perustettu yritys on osa Kellerin konsernia. KFS:llä on hallussaan niin RALA-pätevyys kuin RALA-sertifikaattikin, ja syksyn aikana palautetta yhteistyökumppaneilta alettiin kerätä RALA-palautteella.

    Yrityksen henkilöstö koostuu kolmestakymmenestä tekijästä, ja lisäksi käytetään tarpeen mukaan alihankkijoita ja yhteistyökumppaneita, kehityspäällikkö Matti Virolainen kertoo. Kalustoa sekä tuote- ja suunnittelutukea saadaan emoyrityksiltä.

    KFS:n vahvaa erikoisosaamista ovat maaperää vahvistavat syvästabilointi ja suihkuinjektointi. Parhaillaan KFS vahvistaa vanhan kiinteistön perustuksia jälkimmäisellä menetelmällä Helsingin Kruununhaassa.  – Pääkaupunkiseudulla tehdään lisäksi tukiseinän ankkurointihankkeita ja porapaalutustöitä, Virolainen täydentää. Vaikka toiminta on keskittynyt pääasiassa Etelä-Suomeen, tällä hetkellä projekteja on käynnissä myös Norjassa.

    Asiakkaita ovat pääurakoitsijoina toimivat rakennusliikkeet, kunnat ja valtio sekä yksityiset toimijat.

    Oman toiminnan kehittäminen palautteen keräämisen taustalla

    RALA-pätevyys hankittiin yrityksen alkumetreillä. – Katsottiin, että pätevyys on hyvä tapa osoittaa osaamista, Virolainen muistelee. 

    RALA tuntui luontevalta valinnalta myös vähän myöhemmin, kun toimintajärjestelmälle kaivattiin sertifiointia. – Monet tilaajat edellyttävät ulkopuolista sertifiointia, ja RALA sopi meidän tarpeisiimme, Virolainen selvittää. Sertifiointi on auttanut oman toiminnan ja osaamisen arvioinnissa KFS:ssä. – Se on aina oppimistilanne ja kehittämisen paikka, kun arvioija tulee käymään, Virolainen toteaa. Kehityspäällikön mukaan tilanteen pitää olla keskusteleva, vaikka yrityksen toimintaan liittyviä asioita tarkastetaan ja käydään läpi. – Pitää olla avoimin mielin ja vastaanottavainen, jotta tilanteesta saa mahdollisimman paljon irti, Virolainen lisää. 

    RALA-palaute otettiin käyttöön viime syksynä KFS:ssä. – Työkalu on tehty hyvin yksinkertaiseksi käyttää, ja asiakkaatkin varmasti kokevat, että vastaaminen on helppoa ja nopeaa, Virolainen miettii. Virolaisen mielestä yhteistyökumppaneilta saa varmimmin vastauksia, kun kyselylomakkeeseen voi vastata riittävän nopeasti. 

    Virolainen on tyytyväinen RALA-palautteen ominaisuuteen, jonka ansiosta palauteyhteenvetoa voi verrata muiden toimijoiden yhteenvetoraporttiin. Jotta omastakin toiminnasta saatua palautetta voi verrata eri projektien välillä, palautetta pitää kerätä systemaattisesti samalla välineellä projektista toiseen. – Kehittämisen kannalta olisi tärkeää, että yritykset kertoisivat, missä on onnistuttu ja mitä pitäisi tehdä toisin, Virolainen pohtii.



    Lisää asiakastarinoita:
    Visura Oy: Pätevää talonrakennusta Pirkanmaalla
    AJ Eurolämpö: Urakoinnin kehittäminen lähtee työssä tunnistetuista tarpeista
    Oteran: Liiketoimintaa tehdään ihmistä arvostaen
    Insinööritoimisto Äyräväinen: Laatujärjestelmä ohjaa toimimaan vastuullisesti
    Skanska: Palautteen keruu on osa laatuseurantaa
    NCC: Digiratkaisut tukevat kestävää rakentamista