4.9.2025 – Johtajuuden KIRA-haaste 2025

Käytännön ohjeita yhteistyötä tukevan kulttuurin rakentamiseen

Rakennusalallakin on viime vuosina alettu kiinnittää enemmän huomiota yhteistyötä tukevaan kulttuuriin ja sen johtamiseen. Hyvä yhteistyö on keskeinen onnistumisen tekijä rakennushankkeissa, joissa useat tekijät eri organisaatioista ja eri vaiheissa työskentelevät kohti yhteistä tavoitetta.  

Yhteistyön kehittäminen ei vaadi suuria investointeja, vaan ennen kaikkea arjen tekoja ja johdonmukaista toimintaa. Alla olevat ohjeet toimivat niin oman organisaation tiimin kuin suuremman hankeporukan yhteistyön johtamiseen. Klikkaamalla otsikkoa saat esiin siihen liittyvät lisätiedot.

Määritä, kenen vastuulla yhteistyön johtaminen on.

Ensimmäinen askel hyvän yhteistyön rakentumiselle on, että sen johtamiselle määritetään vastuuhenkilö tai -henkilöt. Vaikka oletettaisiin vastuun kuuluvan tietylle esihenkilölle, on hyvä varmistaa, että myös esihenkilö on tietoinen vastuustaan.

Perustele yhteistyön merkitys.

Kerro yhteistyön hyödyistä - siitä, miten se auttaa työntekijöiden työtä ja vaikuttaa koko hankkeen etenemiseen. Esimerkiksi hankkeen aloituspalaverissa on hyvä käydä yhdessä läpi yhteistyön kehittämisen hyötyjä.

Luo yhteiset pelisäännöt ja palaa niihin.

Yhteistyön tavoitteet ja toimintamallit kannattaa määritellä yhdessä heti hankkeen alussa, kun kiire ja paineet eivät vielä paina päälle. Pelisääntöjen luominen antaa myös selkeyttä hankkeissa, joissa eri organisaatioista tulleet työntekijät ovat tottuneet "oman talon tapoihin". Pelisääntöihin tulisi palata säännöllisesti, esimerkiksi 1-2 kuukauden välein ja arvioida niiden onnistumista.

Puutu ongelmatilanteisiin varhain.

Kun yhteisissä pelisäännöissä on sovittu toimintamalli ongelmatilanteisiin, se helpottaa sekä kertomaan niistä että puuttumaan niihin ajoissa. Lisäksi työyhteisöissä, joissa työntekijät kokevat psykologista turvallisuutta, omista virheistä on helpompi kertoa, jolloin ne voidaan yhdessä ratkoa ajoissa.

Seuraa, mittaa ja toimi.

Yhteistyötä voidaan - ja kannattaa - seurata aivan kuten aikatauluja, budjettia tai laatua. Esimerkiksi säännölliset pulssikyselyt viestinnän, johtamisen, työssä jaksamisen ja yhteistyön onnistumisesta henkilöstölle auttavat tunnistamaan ongelmakohtia ja onnistumisia. Tulokset toimivat hyvänä pohjana yhteiselle keskustelulle ja toiminnan kehittämiselle.

Mahdollista jatkuva vuoropuhelu.

Aikaa ja tilaa kohtaamisille on varattava tietoisesti. Esimerkiksi viikoittaiset fiiliskierrokset tiimin palavereiden alussa auttavat ryhmäytymään ja lisäävät turvallisuuden tunnetta. "Mitä kuuluu?" on yksinkertainen kysymys, mutta merkitykseltään suuri. Myös mahdollisuus matalan kynnyksen yksilötapaamisiin on tärkeä. Jos yksilötapaaminen ei onnistu spontaanisti haluttuun aikaan, toivetta ei kannata sivuuttaa, vaan sopia saman tien myöhemmäksi aika tapaamiselle.

Kiitä, kun sille on aihetta.

Positiivinen palaute on voimavara, jota käytetään liian vähän. Kiitos hyvin tehdystä työstä kannustaa työntekijää tai kollegaa ja vahvistaa tunnetta siitä, että oma työ on merkityksellistä ja arvostettua. Kun työstään saa positiivista palautetta, on myös helpompi vastaanottaa rakentavaakin palautetta. Kiittäminen myös lisää kunnioittavaa ja positiivista ilmapiiriä, joka vahvistaa yhteistyötä.

Varmista ja vahvista johtamisosaamista.

Johdon tehtävänä on tarjota esihenkilöille mahdollisuuksia kehittää osaamistaan ihmisten johtamisesta. Koulutusten ja valmennusten lisäksi yksilötapaamiset ja sparraukset tukevat tätä kehitystä, ja niitä kannattaakin järjestää säännöllisesti koko hankkeen aikana.

Tunnista muutosvastarinta ja johda sitä.

Muutos ei aina ole helppoa - varsinkaan rakennusalan kaltaisilla toimialoilla, joissa toimintamallit ovat olleet vuosikymmeniä samanlaisia. Muutosvastarinta ei kuitenkaan tarkoita haluttomuutta kehittyä, vaan usein tarvetta tulla kuulluksi ja ymmärretyksi. Esihenkilön tehtävä on käydä keskusteluja, kuunnella ja perustella muutoksen hyötyjä. Myös ulkopuolinen tuki, kuten valmennukset ja fasilitointi, voivat auttaa murroskohdissa.

    
Ohjeisiin ja niihin liittyvään artikkeliin haastateltiin työyhteisövalmentajina ja -sovittelijoina toimivia Riikka Wirpiä ja Sanna Rovasaloa Luotaavalta. Johtamis- ja yhteistyövalmennusta, sekä työyhteisösovittelua tarjoava Luotaava on toiminut asiantuntijakumppanina useissa rakennusalan hankkeissa yhteistyön ja johtamisen kehittämisen parissa. Luotaava vastasi yhteistyön kehittämisestä Rakennuslehden Vuoden työmaa 2024 -kilpailun voittaneessa Säätytalon peruskorjaushankkeessa.