• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Uusi ohje: korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä

    Korjaushanke on taloyhtiölle merkittävä investointi. Uusi julkaisu kuvaa miten korjaushankkeen tilaaja voi arvioida toteuttajia laadullisilla kriteereillä.

    Rakentamisen Laatu RALA ry on julkaissut taloyhtiöiden hallituksille, isännöitsijöille ja rakennuttajille tarkoitetun ohjeen korjauspalveluiden laadullisesta urakkakilpailutuksesta.

    Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiöissä -ohje esittää, kuinka urakan päätoteuttaja voidaan valita arviointimenettelyllä, jossa otetaan huomioon hinnan lisäksi taloyhtiön korjaukselle asettamat laadulliset tavoitteet.

    "Menettelyn tarkoituksena on arvioida urakoitsijan esittämän tarjoushinnan ja laadun suhdetta niin, että taloyhtiö saisi maksamalleen hinnalle parhaan mahdollisen vastineen", kertoo ohjeen yhdessä kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijoista koostuvan työryhmän kanssa laatinut Tino Raatikainen. Menettelyä kannattaa soveltaa ensisijaisesti laajoissa korjauksissa, kuten putki- tai julkisivuremonteissa. Ohjeen liitteenä on laskentataulukko arvioinnin toteutukseen.

    "Käytännössä korjauspalvelun kokonaislaatua on mahdoton arvioida pelkän tarjoushinnan perusteella. Arviointiohjeen tavoitteena onkin laadullisen hankintaosaamisen lisääminen taloyhtiössä", kommentoi työryhmän jäsen Jari Virta Kiinteistöliitosta.

    Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä on julkaistu 25.9.2017 ja se löytyy rala.fi etusivulta sekä aineisto-osiosta: http://rala.fi/tietoa-ralasta/rakentamisen-laatuaineistoja/.

     

    Lisätietoja:

    Tuula Råman, Rakentamisen Laatu RALA ry, toiminnanjohtaja, tuula.raman(@)rala.fi, 0400 607 429

    25.09.2017

    Lisää artikkeleita:

    09.02.2018Rakennusalan laatuhaasteena katkeileva tiedonkulku ja valvonnan riittämättömyys
    16.01.2018Ilkka Romo on valittu Rakentamisen Laatu RALA ry:n hallituksen puheenjohtajaksi vuosille 2018 - 2019
    12.01.2018Rakennusvalvonnan ajankohtaisseminaari 5.2.2018
    19.12.2017Yli 2500 vastausta Ralan ja Rakennusliiton laatukyselyyn
    15.12.2017Uusi opinnäyte: Kuivaketju10 asuinkerrostalohankkeen rakennusvaiheessa
    14.12.2017RALA 20 vuotta - juhlavideot
    07.12.2017Tietoa tamperelaisten taloyhtiöiden korjaushankkeista - TARMO+
    27.11.2017RALAn kokeiluhankkeessa kehitetään yhteinen malli ja alusta laadukkaalle referenssille
    17.11.2017Rakentamisen laatuteko 2017 -kisan voitto on ratkennut
    25.09.2017Uusi ohje: korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä