• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Uusi ohje: korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä

    Korjaushanke on taloyhtiölle merkittävä investointi. Uusi julkaisu kuvaa miten korjaushankkeen tilaaja voi arvioida toteuttajia laadullisilla kriteereillä.

    Rakentamisen Laatu RALA ry on julkaissut taloyhtiöiden hallituksille, isännöitsijöille ja rakennuttajille tarkoitetun ohjeen korjauspalveluiden laadullisesta urakkakilpailutuksesta.

    Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiöissä -ohje esittää, kuinka urakan päätoteuttaja voidaan valita arviointimenettelyllä, jossa otetaan huomioon hinnan lisäksi taloyhtiön korjaukselle asettamat laadulliset tavoitteet.

    "Menettelyn tarkoituksena on arvioida urakoitsijan esittämän tarjoushinnan ja laadun suhdetta niin, että taloyhtiö saisi maksamalleen hinnalle parhaan mahdollisen vastineen", kertoo ohjeen yhdessä kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijoista koostuvan työryhmän kanssa laatinut Tino Raatikainen. Menettelyä kannattaa soveltaa ensisijaisesti laajoissa korjauksissa, kuten putki- tai julkisivuremonteissa. Ohjeen liitteenä on laskentataulukko arvioinnin toteutukseen.

    "Käytännössä korjauspalvelun kokonaislaatua on mahdoton arvioida pelkän tarjoushinnan perusteella. Arviointiohjeen tavoitteena onkin laadullisen hankintaosaamisen lisääminen taloyhtiössä", kommentoi työryhmän jäsen Jari Virta Kiinteistöliitosta.

    Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä on julkaistu 25.9.2017 ja se löytyy rala.fi etusivulta sekä aineisto-osiosta: http://rala.fi/tietoa-ralasta/rakentamisen-laatuaineistoja/.

     

    Lisätietoja:

    Tuula Råman, Rakentamisen Laatu RALA ry, toiminnanjohtaja, tuula.raman(@)rala.fi, 0400 607 429

    25.09.2017

    Lisää artikkeleita:
    04.07.2018Toimitilarakentamista RALAn naapurustossa – vierailu Rambollin pääkonttorityömaalle
    12.06.2018Kuivaketju10 - sähköinen alusta rakennushankkeen kosteudenhallinnalle
    21.05.2018Laadunhallinnan koulutusohjelma, 4pv – toimintajärjestelmän laatiminen ohjatusti ja ryhmässä
    16.05.2018EU:n tietosuoja-asetus tulee voimaan 25.5.2018
    16.05.2018RALAn palveluiden käyttäjänhallinta uudistuu
    16.05.2018Uusi taloustietoja välittävä rajapinta tehostaa RALA-pätevyyden prosessia
    05.04.2018Yhteinen alusta rakentamisen referensseille muotoutuu – katsaus RALAn kokeiluhankkeeseen
    27.03.2018Webinaari: Kuivaketju10 prosessi ja sähköinen järjestelmä
    20.03.2018Kohti parempaa -seminaari 12.4.2018
    14.03.2018Kuivaketju10:n uusi käyttöliittymä