• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Taloyhtiölle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Uusi ohje: korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä

    Korjaushanke on taloyhtiölle merkittävä investointi. Uusi julkaisu kuvaa miten korjaushankkeen tilaaja voi arvioida toteuttajia laadullisilla kriteereillä.

    Rakentamisen Laatu RALA ry on julkaissut taloyhtiöiden hallituksille, isännöitsijöille ja rakennuttajille tarkoitetun ohjeen korjauspalveluiden laadullisesta urakkakilpailutuksesta.

    Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiöissä -ohje esittää, kuinka urakan päätoteuttaja voidaan valita arviointimenettelyllä, jossa otetaan huomioon hinnan lisäksi taloyhtiön korjaukselle asettamat laadulliset tavoitteet.

    "Menettelyn tarkoituksena on arvioida urakoitsijan esittämän tarjoushinnan ja laadun suhdetta niin, että taloyhtiö saisi maksamalleen hinnalle parhaan mahdollisen vastineen", kertoo ohjeen yhdessä kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijoista koostuvan työryhmän kanssa laatinut Tino Raatikainen. Menettelyä kannattaa soveltaa ensisijaisesti laajoissa korjauksissa, kuten putki- tai julkisivuremonteissa. Ohjeen liitteenä on laskentataulukko arvioinnin toteutukseen.

    "Käytännössä korjauspalvelun kokonaislaatua on mahdoton arvioida pelkän tarjoushinnan perusteella. Arviointiohjeen tavoitteena onkin laadullisen hankintaosaamisen lisääminen taloyhtiössä", kommentoi työryhmän jäsen Jari Virta Kiinteistöliitosta.

    Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä on julkaistu 25.9.2017 ja se löytyy rala.fi etusivulta sekä aineisto-osiosta: http://rala.fi/tietoa-ralasta/rakentamisen-laatuaineistoja/.

     

    Lisätietoja:

    Tuula Råman, Rakentamisen Laatu RALA ry, toiminnanjohtaja, tuula.raman(@)rala.fi, 0400 607 429

    25.09.2017


    Lisää artikkeleita:
    13.09.2019RALA-sertifioinnin laajennus ympäristöjärjestelmän arviointiin etenee
    06.08.2019Kuivaketju10 uudistuu
    24.06.2019Korjausvelka on mahdollisuus
    20.06.2019RALA-palautteen käyttöliittymä uudistuu
    05.06.2019Uusia tutkimustuloksia ja oppimateriaaleja
    17.04.2019RALA-sertifiointi laajenee ympäristöjärjestelmän arviointiin
    06.03.2019Uusi referenssialusta muotoutuu
    06.03.2019Kuivaketju10 - käyttöliittymä kehittyy ja käyttäjämäärä kasvaa
    22.02.2019Kosteudenhallintakoordinaattorin henkilöpätevyysvaatimukset julkaistu
    04.02.2019Rakentaminen sukuvikana - Erkki Nurmi