• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Työympäristöjen murros näkyy laatutavoitteissa

    Työnteon luonne muuttuu jatkuvasti ja usein huomataan, että tilojen suunnittelun vanha logiikka ei enää palvele uusia prosesseja. Yhä uudet toiminnot siirtyvät nettialustoille, joten paikkariippuvaisuus vähenee. Fyysisen ympäristön täytyy muuttua niin, että se tukee uusia virtuaalisen ja sosiaalisen yhteistyön muotoja. RAKLI:n klinikka "Työympäristömuutosten johtaminen ja viestintä" selvitti onnistumisen edellytyksiä useiden organisaatioiden kokemusten pohjalta.

    Asiakastyytyväisyys ja henkilöstötyytyväisyys ovat monelle organisaatiolle keskeisiä laatutavoitteita. Näiden rinnalla nykyajan työympäristömuutoksissa korostuvat vuorovaikutuksen ja yhteistyön kehittämiseen liittyvät tavoitteet, kuten:

    • Osaamisen jakamisen edistäminen
    • Epämuodollisten kohtaamisten tukeminen
    • Yksikkörajat ylittävän yhteistyön tukeminen

    Yhteistyön vahvistaminen on esimerkki siitä, että työympäristön kehittämisellä tavoitellaan muutosta työkulttuuriin ja toimintatapoihin. Tilalähtöisyydestä siirrytään kohti käyttäjälähtöisyyttä.

    Työympäristön kehittäminen on jatkuva prosessi, jonka tulee perustua ydintoiminnan tarpeisiin. Muuntojoustavuus luo prosessille tilallista pelivaraa, ja sähköiset työvälineet mukautuvat moniin paikkoihin. Virtuaaliset ratkaisut kehittyvät nopeasti, mutta ihmisten toiveet, odotukset ja pelot muuttuvat hitaammin. Avoin keskustelu mahdollistaa yhteisymmärryksen muutoksen suunnasta. Perehdy organisaatioiden Case-kuvauksiin klinikan raportista.

    ty�ymp�rist�

    16.06.2017

    Lisää artikkeleita:
    11.09.2018Rakentamisen laatuteko 2018 - finalistit
    11.09.2018Luonnos kosteudenhallintakoordinaattorin FISE-pätevyydestä
    29.08.2018Kysely Kuivaketju10-toimintamallista: positiivista vaikutusta kosteudenhallintaan, käyttö on vielä suppeaa
    21.08.2018Syyskuu on rakennusvalvontojen kosteudenhallinnan teemakuukausi
    17.08.2018Tuloksia RALAn KIRA-digi kokeiluhankkeesta ”Yhteinen malli ja alusta laadukkaalle referenssille”
    17.08.2018Rakennusliiton työnvälityspalvelu
    04.07.2018Toimitilarakentamista RALAn naapurustossa – vierailu Rambollin pääkonttorityömaalle
    12.06.2018Kuivaketju10 - sähköinen alusta rakennushankkeen kosteudenhallinnalle
    21.05.2018Laadunhallinnan koulutusohjelma, 4pv – toimintajärjestelmän laatiminen ohjatusti ja ryhmässä
    16.05.2018EU:n tietosuoja-asetus tulee voimaan 25.5.2018