• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Työympäristöjen murros näkyy laatutavoitteissa

    Työnteon luonne muuttuu jatkuvasti ja usein huomataan, että tilojen suunnittelun vanha logiikka ei enää palvele uusia prosesseja. Yhä uudet toiminnot siirtyvät nettialustoille, joten paikkariippuvaisuus vähenee. Fyysisen ympäristön täytyy muuttua niin, että se tukee uusia virtuaalisen ja sosiaalisen yhteistyön muotoja. RAKLI:n klinikka "Työympäristömuutosten johtaminen ja viestintä" selvitti onnistumisen edellytyksiä useiden organisaatioiden kokemusten pohjalta.

    Asiakastyytyväisyys ja henkilöstötyytyväisyys ovat monelle organisaatiolle keskeisiä laatutavoitteita. Näiden rinnalla nykyajan työympäristömuutoksissa korostuvat vuorovaikutuksen ja yhteistyön kehittämiseen liittyvät tavoitteet, kuten:

    • Osaamisen jakamisen edistäminen
    • Epämuodollisten kohtaamisten tukeminen
    • Yksikkörajat ylittävän yhteistyön tukeminen

    Yhteistyön vahvistaminen on esimerkki siitä, että työympäristön kehittämisellä tavoitellaan muutosta työkulttuuriin ja toimintatapoihin. Tilalähtöisyydestä siirrytään kohti käyttäjälähtöisyyttä.

    Työympäristön kehittäminen on jatkuva prosessi, jonka tulee perustua ydintoiminnan tarpeisiin. Muuntojoustavuus luo prosessille tilallista pelivaraa, ja sähköiset työvälineet mukautuvat moniin paikkoihin. Virtuaaliset ratkaisut kehittyvät nopeasti, mutta ihmisten toiveet, odotukset ja pelot muuttuvat hitaammin. Avoin keskustelu mahdollistaa yhteisymmärryksen muutoksen suunnasta. Perehdy organisaatioiden Case-kuvauksiin klinikan raportista.

    ty�ymp�rist�

    16.06.2017

    Lisää artikkeleita:

    17.11.2017Rakentamisen laatuteko 2017 -kisan voitto on ratkennut
    25.09.2017Uusi ohje: korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä
    18.09.2017Kosteudenhallintakoordinaattorin pätevyysvaatimukset uudistuvat
    11.09.2017Tuleva julkaisu: Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä
    08.09.2017RALA ja Kuivaketju10 mukana RT:n ajankohtaiskiertueella
    08.09.2017RALA-pätevien yritysten työturvallisuustiedot täydentyvät UPA-arvioinneilla
    04.09.2017Räätälöi yritysraporttisi tarjouspyynnön mukaan
    29.08.2017Kun 50 000 henkeä kulkee päivässä työmaan läpi – välitavoitteet Vermon infraurakassa
    01.08.2017Talotekniikan työmaaprosessi kulkee kärkimiehen kautta – 4 laatutekijää linjasaneeraustyömaalla
    10.07.2017Energia- ja ympäristövinkkejä taloyhtiöille Ilmastokadun oppaista