• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?

    Suomi nousuun yrittämisellä, toistetaan yhteiskunnallisessa keskustelussa. Yrittäjyyteen kannustetaan, sillä se nähdään yhtenä mahdollisena työllistymisen keinona näinä korkean työttömyyden aikoina. Teollisen yhteiskunnan on sopeuduttava ja muututtava evoluutiossaan. Työn saanti on harvoin varmaa. Työ pitää ansaita jatkuvasti. 

    Yrittäminen on nyt yhdistetty kasvatukseen – sisäisen yrittäjyyden pitäisi sisältyä myös yleissivistävän kasvatuksen tavoitteisiin. Opetusministeriön yrittäjyyskasvatuksen suuntaviivoissa todetaan, että kehittyvän yhteiskunnan perusta on yrittäjämäisessä toiminnassa. Yrittäjämäinen toimintatapa ja asenne taas nähdään kilpailuyhteiskunnan ihanteena. 

    Yrittäjyys sinänsä määritellään yrittäjyyskasvatuksen suuntaviivoissa yksilön kyvyksi muuttaa ideat toiminnaksi. Se sisältää luovuuden, innovaatiokyvyn ja riskinoton, samoin kuin kyvyn suunnitella ja johtaa toimintaa tavoitteiden saavuttamiseksi. Nämä ominaisuudet lisäävät myös työntekijän tietoisuutta työstään ja auttavat tarttumaan mahdollisuuksiin.

    Pitäisikö kaikkien yrittää?

    Vaikka kuinka peräänkuulutamme yrittäjyyttä, kaikista ihmisistä ei silti tule yrittäjiä. Meidänkin asiakasyritystemme joukossa on pk-yrityksiä, joissa toimitusjohtaja tuskailee, mistä löytyisi jatkaja yritykseen. Yrittäjän arki on työntäyteistä eikä se välttämättä houkuta nuoria. 

    Opetusministeriön mukaan yrittäjämäinen asenne kannustaa itsenäisyyteen, rohkeuteen, tehokkuuteen, ahkeruuteen ja kilpailuun. Nämä ovat ominaisuuksia, joita tarvitsee sekä yrittäjänä että työntekijänä. 

    Kaikissa työntekijöissä ei kuitenkaan asu pientä sisäistä yrittäjää. Osa tarvitsee selkeää ohjausta ja toistuvaa opastusta. Yrittäjämäistä asennetta voidaan kuitenkin lisätä kouluttamalla kansalaisia jo nuoresta saakka itsenäisen tekemisen ja rohkean asioihin tarttumisen tielle. Meidänkin asiakasyrityksissämme on useita nuoria yrittäjiä. Nämä yrittäjät ovat osaavia, rohkeita, työtä pelkäämättömiä ja innokkaita. 

    Kaikki eivät halua johtaa omaa liiketoimintaa tai eivät koe pystyvänsä sentyyppiseen työhön. Meidän pitäisi kuitenkin opettaa uusille sukupolville, miten tärkeä on osata työnsä, yrittää parhaansa ja rakentaa sellaisia polkuja, joilla tavoitteet saavutetaan. Yrittäjyyskasvatus on keino istuttaa ja viljellä sellaista asennetta, jolla innovaatioita syntyy, riskejä otetaan ja omiin kykyihin uskalletaan luottaa. Työelämä tarvitsee rohkeita, vastuullisia osaajia, olipa sitten yrittäjä tai työntekijä.

    Tuula Råman
    RALAn toiminnanjohtaja 

    26.09.2016

    Lisää blogeja:

    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa