• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Tuula Råman: Yhtenäiset toimintatavat parantavat monimutkaisten hankkeiden hallintaa

    Monet rakennushankkeet ovat nykyisin laajoja, pitkäkestoisia ja kalliita. Kun rakennuskokonaisuudet muuttuvat yhtä haastavimmiksi, tarve yhtenäisille työtavoille ja yhteisesti sovituille tavoitteille kasvaa. Digitalisaatio ja vuorovaikutus ovat avainasemassa kokonaisuuden hallinnassa.

    Isossa rakennushankkeessa on mukana suuri joukko yrityksiä. Tämä tarkoittaa sitä, että ketjut muodostuvat pitkiksi ja sirpaleisiksi, mikä taas johtaa aina vain suurempiin haasteisiin ketjujen hallinnassa. Kun toimijoita on paljon, erilaisten toimintakulttuurien, kielien ja työkalujen määrä kasvaa. Näistä pitäisi muodostaa yksi yhteinen kokonaisuus, jossa osapuolet ymmärtävät toisiaan, pyrkivät samoihin tavoitteisiin ja toimivat samojen pelisääntöjen mukaan. Jos alalla hyödynnetään yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja pelisääntöjä, jotka pohjaavat laadukkaaseen ja vastuulliseen rakentamiseen, niitä ei tarvitse muodostaa joka kerta uudelleen. Erityisesti suurilla työmailla yhteisten toimintatapojen määrittely on työn takana – pienemmillä se saattaa onnistua helpommin.

    Tekniikka kehittyy vauhdilla, ja alan työkaluja valmistuu koko ajan lisää. Uusi teknologia on tervetullutta ja kehitystä tapahtuu jatkuvasti. Teknologialla voidaan yhdenmukaistaa menetelmiä, vähentää virheiden todennäköisyyttä, lisätä työturvallisuutta ja kerta kaikkiaan tehostaa tekemistä. Jotta toimijoiden käyttämät välineet ovat hyödyksi, niiden on keskusteltava keskenään. Kaikilla hankkeen osapuolilla on siis oltava yhteen sopivaa välineistöä ja yhteinen käsitys siitä, mikä tuottaa hyvän lopputuloksen. Eri järjestelmiin hajautunut tieto ei palvele kokonaisuutta.

    Hankkeet ovat kuin suuria jouluhimmeleitä, joiden koko kasvaa ja rakenne monimutkaistuu vuosi vuodelta. Nämä himmelit haastavat niin tekijänsä kuin sähköiset innovaatiotkin. Tulipaloja sammutellaan, vaikka suunnitelmat ja riskikatselmukset olisikin tehty. Hankkeen edetessä eteen tulevat haasteet suistavat suunnitelmallisestikin aloitetun projektin liian helposti reaktiiviselle polulle. Jotta tavoitteisiin päästään ja ongelmat pystytään ratkaisemaan mahdollisimman perusteellisesti, tarvitaan yhteistyökykyisiä ja vastuuntuntoisia osaajia luotsaamaan ja toteuttamaan näitä hankkeita. 

    Teknologia tukee hyvin tekemistä yhä enemmän, mutta ainakin toistaiseksi tekemistä johtaa vielä ihminen – yleensä joukko ihmisiä yhdessä. Ihmisten välisen yhteistyön parantamiseksikin on toki luotu käytänteitä, joista esimerkiksi Big Room -työskentely on saavuttanut alalla jo vakiintuneen aseman ainakin suurimmissa hankkeissa. On tärkeää, että vastaavia käytänteitä kehitetään ja testataan. Kokemuksia pitäisi tuoda laajasti esiin ja keskusteluun. Näin hankkeet ja koko ala kehittyvät. Kun käytänteitä nostetaan esiin, alan halu kehittyä tulee lisäksi näkyviin.

    Tuula Råman
    toiminnanjohtaja
    Rakentamisen Laatu RALA ry

    12.12.2018


    Lisää blogeja:
    12.12.2018Tuula Råman: Yhtenäiset toimintatavat parantavat monimutkaisten hankkeiden hallintaa
    27.11.2018Jani Kemppainen: Rakennusliikkeillä on ratkaisuja kosteudenhallintaan
    07.11.2018Mika Katajisto: Nyt on tekojen aika!
    21.09.2018Lavikka, Tuomisto ja Kallio: Rakentamiseen laatua lohkoketjuilla ja älysopimuksilla
    11.09.2018Junkkari ja Äyräväinen: Elinikäinen oppiminen – vain muutos on pysyvää
    24.08.2018Olli Seppänen: LVI-tuotteita koskevilla EU-säädöksillä suuri ympäristövaikutus
    29.06.2018Outi Silfverberg: Rakentamalla terveyttä ja monimuotoisempaa kaupunkiluontoa
    12.06.2018Maununaho, Luoma-Halkola ja Häikiö: Rakennetun ympäristön koettu laatu
    03.04.2018Kalle Euro: Tulevan Suomen rakentaminen
    12.03.2018Ilkka Romo: Kerralla valmista? Näkökulmia rakentamisen laatuun
    05.03.2018Johanna Lankinen: Tietomallityöskentelyn kehittäminen talotekniikka-alalla
    14.02.2018Tuula Råman: Läpinäkyvyys lisää laatua
    14.02.2018Tiina Kaskiaro: Sisäilmaongelmat tunnistetaan – nyt on yhdessä tehtävä suunnanmuutos
    13.02.2018Pasi Parviainen: Yksi kaikkien puolesta vai kaikki yhden puolesta?
    19.12.2017Anu Ginström: Hyvä kohtelu on kivaa, mutta sekään ei riitä
    15.12.2017Salminen, Jyrkkäranta ja Ratamäki: Allianssin ulotuttava koko toimitusketjuun
    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa