• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä

    Ainoa tae laadusta on oikea asenne ja koulutuksella saatu ammattitaito. Laatujärjestelmät ja työntekoon liittyvät pätevyyskortit eivät yksinään tee laadukasta lopputulosta, vaan siihen tarvitaan oikeaa asennetta. Laadun vahvistamiseksi myös viranomaisohjeistuksen on oltava selkeää. 

    Työntekijällä pitää olla tervettä ammattiylpeyttä, jotta hän sisäistää laadun merkityksen omalla alallaan. Tällä hetkellä itse asennustyöntekijältä ei vaadita pätevyyttä, joten olisi erittäin tärkeää saada LVI-asennus luvanvaraiseksi toiminnaksi. Tällöin riittävä koulutus ja sitä kautta pätevyys voitaisiin alalla paremmin taata. 

    Tarvitaan yhtenäinen hyväksymiskäytäntö

    LVI-asennusalalle on tullut kiihtyvällä vauhdilla uusia materiaaleja, eivätkä läheskään kaikki niistä ole läpikäyneet Suomessa vaadittuja hyväksymismenetelmiä. Lisäksi eri kuntien rakennusvalvontaviranomaisilla on erilaisia tulkintoja siitä, mitä materiaaleja voi käyttää. Omana lisänään tulee EU:n kilpailulainsäädäntö. Olisikin hyvin tärkeää, että saataisiin yhtenäinen hyväksymiskäytäntö koko EU:n alueelle. Nyt osalle tuotteista sellainen on, mutta esimerkiksi vesijohdoissa CE-merkintä ei riitä, vaan niissä vaaditaan vielä oma kansallinen hyväksyntä. 

    LVI-alalla on putkiliitoksissa tullut yleisesti käyttöön puristusliitokset. Eri putkenvalmistajilla on erilaiset puristustyökalut ja putkien seinämävahvuuksissa on pieniä eroavaisuuksia, joten eri osat eivät välttämättä käy yhteen. Puristaminen kyllä yleensä onnistuu toisenkin valmistajan välineillä, mutta vuotomahdollisuus on silloin suuri. Puristusliitoksista on tullut paljon vesivahinkoja. Ei olekaan ihme, että vakuutusedustaja totesi vakuutusta kaupatessaan: ”Putkiliikkeiden vakuuttaminen on tänä päivänä haasteellisempaa kuin sahojen vakuuttaminen ennen muinoin.”

    Tuotteiden yhteensopivuus kaikkien etu

    Olisi todella tärkeää, että alalla käytettäviin tarvikkeisiin saataisiin yhtenäinen standardi, joka velvoittaisi eri valmistajien osat sopimaan keskenään. Tämä pitäisi saada edellytykseksi EU:n ja kansallisen tason hyväksymiselle. On ymmärrettävää, että asentajan tai pienen yrityksen on vaikea pysyä nykymateriaalivirtojen perässä, kun viranomaisilla ja suunnittelijoillakin on siinä vaikeuksia. Putkiaan myyviä kauppiaita on liikkeellä suurin määrin. 

    LVI-ala ja asentajat haluavat lähtökohtaisesti tehdä hyvää laatua. Toivottavasti julkinen valta ja alan sidosryhmät antavat siihen kunnon eväät.

     

    Timo Nummela, toimitusjohtaja
    Vesinummela Oy

     

     

     

    24.05.2016

    Lisää blogeja:

    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa