• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää

    Tämän vuoden lopulla tulee kuluneeksi 20 vuotta RALAn perustamisesta. Niin kuin nuorilla yleensä, RALAllakin oli omat kasvukipunsa. RALA syntyi rakennusalan osapuolten yhteisestä halusta ja yhteisillä toimenpiteillä. Uudelle toimijalle asetettiin isoja toiveita, ja tuloksia odotettiin nopeasti.

    Koko 1990-luku oli melkoista muutostekijöiden virtaa, ja monet ilmiöt osaltaan vaikuttivat RALAn syntyyn. Alkuvuodet olivat synkkiä lamavuosia, jotka harvensivat yrityskenttää ja henkilöstöä. Hintakilpailu oli epätervettä. Tilanne oli niin vakava, että rakennusala aloitti omaehtoisesti harmaiden markkinoiden torjunnan. 

    Kuinka RALA sitten syntyi?

    1990-luvun loppupuolella laatujärjestelmien laatiminen saatiin liikkeelle, mutta valitettavasti ansiokkaat kuvaukset eivät useinkaan toteutuneet työmailla. Samalla urakoitsijoiden pätevyyden kriteereistä ja luokitteluista valmisteltiin eurostandardia. Lakia julkisista hankinnoista muutettiin, ja ratkaisuperusteissa alettiin totutella outoon kokonaistaloudelliseen edullisuuteen. YSE 98 toi hankkeen urakoitsijoille yhteistyövelvoitteen, ja jokaiselta urakoitsijalta edellytettiin laadunvarmistusta. 

    Polkua RALAn syntyyn viitoittivat vuosikymmenen puolivälissä vielä RTK:n ja RAKLIn sopimus urakoitsijoiden pätevyyttä arvioivista tekijöistä sekä silloisen Tielaitoksen päällystys- ja murskausurakoitsijoiden laatujärjestelmien arviointi. 

    Tärkein peruste uuden toimijan syntyyn oli kuitenkin se, että rakennusalan eri osapuolet tunnistivat yhteistyön tarpeen ja tunnustivat, että laatua olisi petrattava – olipa sitten kyse lopputuotteesta, työmaatoiminnoista, työturvallisuudesta tai asiakaspalvelusta. Ajateltiin, että yritysten panostusta toimintatapojen kehittämiseen täytyy tukea ja yrityksien pätevyyttä pitäisi pystyä arviomaan.

    RALAn perustamisen jälkeen käytännön toiminta polkaistiin nopeasti liikkeelle. Odotettiin nopeita käytännön tuloksia. Jälkikäteen voimme todeta, että oltiin ylioptimisia: alkuvuosina asiakasmäärässä jäätiin suunnitelluista. Toimintaedellytysten varmistaminen, palvelujen aloittaminen ja markkinointi oli vaativaa, sillä resurssit olivat odotuksiin nähden alimitoitettu, vaikka taustayhteisöt olivatkin aktiivisesti mukana ja tukena. 

    Aikuinen RALA on riippumaton tiedontuottaja

    RALA on nyt aikuistunut, ja tuloksekasta jälkeä on syntynyt. Tilaajavastuun lukuisat vaatimukset saatiin yhteistyöllä onnistuneesti nivottua osaksi RALA-pätevyyttä. Sitkeällä henkilöstön työllä ja taustayhteisöjen tuella RALAn omat järjestelmät saatiin vähitellen kuntoon, strategia toimivaksi, viestintään tehoa ja resurssit oikein mitoitetuksi. Toimintaa on kehitetty tavoitteellisesti ja siihen uskotaan. Tämä on pääteltävissä myös siitä, että taustayhteisöjen joukko on kasvanut: se kattaa nyt kaikki rakennusalan osa-alueet. Taustayhteisöjen edustajat ovat valmiit aktiivisesti osallistumaan hallintoon ja arviointilautakuntatoimintaan. 

    RALA on tänään luotettava, riippumaton tiedontuottaja ja palveluntarjoaja sekä rakennusalan laatutyön tärkein yhteistyöelin, joka on kiistatta edistänyt yritysten kehitystä ja parantanut alan tuotannon laatua ja asiakaspalvelua. Aikuisen RALAn tulevaisuus näyttää valoisalta. 

    Mielestäni RALA on aidosti auttanut varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä kehittymään. Se on ollut näille edullinen, matalan kynnyksen konsultti. RALA on luotettavasti todentanut suunnittelu- ja urakointiliikkeiden osaamista, toimintaa ja taustaa sekä välittänyt tietoa palvelujen tarvitsijoille. Tämä on tukenut oivallisesti siirtymistä avoimeen toimintakulttuuriin. Pätevien yritysten tiedot ovat täysaikaisesti kaikkien saatavilla. Nämä voidaan nähdä myös rakennusalan palvelulupauksena asiakkaille.

    Tapani Karonen
    Infra ry:n entinen kehittämispäällikkö ja RALAn lautakunnan innokas jäsen vuosina 1998–2012 

    02.05.2017

    Lisää blogeja:

    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa