• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen

    Olen oppinut, että olisi hyvä, jos monet elämään ja työhön liittyvistä prosesseista olisivat mahdollisimman yksinkertaisia. Ja jos ne eivät jo ole sitä, mutkattomuuteen kannattaa pyrkiä aina kun mahdollista. Yksinkertaisuuteen liittyy nimittäin myös tehokkuus. Monimutkainen prosessi ei kuulosta tehokkaalta eikä ainakaan nopealta. 

    RALA-pätevyydet ja -sertifikaatit myönnetään RALAn lautakuntakokouksissa, joissa eri alojen asiantuntijat kokoontuvat yhteen. Tutustuin lautakunnan työskentelyyn kesän alussa. Oli mielenkiintoista seurata keskustelua ja huomata, miten kaikki osapuolet ovat edustettuina lautakunnassa. Tilaajan, toteuttajan ja asiantuntijajäsenten näkökulmat tulevat esiin pyöreän pöydän äärellä. 

    Yksi tilaajan edustajista kertoi, miksi hänen tilaajaorganisaationsa pyytää urakoitsijoilta RALA-pätevyyttä. Hänen mukaansa pätevyysraportti sujuvoittaa hankintaprosessia, sillä yritys voidaan todeta sopivaksi urakan toteuttajaksi yhden todistuksen perusteella. Näin urakoitsijoiden ei tarvitse toimittaa papereita referenssikohteista ja lain vaatimuksista, eikä tilaajan myöskään tarvitse pyöritellä näitä papereita projektista toiseen. 

    Rakennusalan läpinäkyvät tekijät

    Rakennusalaa soimataan usein asioiden piilottelusta samalla kun yhteiskunnassamme huudetaan läpinäkyvyyden perään. Meillä on 1 600 asiakasyritystä, jotka ovat sitoutuneet läpinäkyvään toimintaan. Tilaaja, tai ihan kuka tahansa, pääsee lukemaan nettisivuillamme näistä yrityksistä kaikki ne tiedot, joita me olemme keränneet. 

    Referenssikohteiden lisäksi yritysraportissa on kooste yrityksen taloustiedoista. Me myös seuraamme tilaajavastuulain edellyttämiä tietoja. Raportista tilaaja näkee myös sen, että yrityksellä on voimassa oleva vastuuvakuutus.

    Kesälomalla työnteon rytmi saattaa olla talvea rauhallisempi, ympärillä on tilaa ja rauhaa, kun muut ovat lomalla. Jokaisen kesän jälkeen tulee syksy ja paluu normaaliin rytmiin. Silloin hommien pitää sujua reippaammin. Kaipuu mutkattomuuteen, tehokkuuteen ja yksinkertaisiin prosesseihin korostuu. Viimeistään silloin, tilaaja, pyydä yritykseltä pätevyysraporttia – säästyt paperisirkukselta!

    Nora Öistämö

    RALAn osa-aikainen teekkarityöntekijä, kesällä kokoaikainen ralalainen.

    06.07.2016

    Lisää blogeja:

    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa