• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?

    Autan ja kannustan rakennusalan yrityksiä kehittämään toimintaansa RALAn asiantuntijana. Vierailen yritysten toimitiloissa ja käyn kerta toisensa jälkeen läpi yritysten tapoja toimia esimerkiksi sopimusten laadinnassa, työturvallisuuskysymyksissä ja palautteen keräämisessä ja käsittelyssä. Keskustelut käydään osana RALA-sertifiointia. Arviointi johtaa yleensä sertifikaatin myöntämiseen, mikä tarkoittaa sitä, että yrityksen toimintajärjestelmä saa ulkopuolisen hyväksynnän. 

    Osalla tapaamistani yrityksistä on ollut toimintajärjestelmä (siis kooste yhdessä sovituista tavoista toimia) jo pitkään. Toiset ovat koonneet yhteen tapansa toimia vasta hetkeä ennen ensimmäistä arviointikäyntiäni. Kuuluipa yritys kumpaan tahansa ryhmään, yrityksen on käytävä läpi omat käytänteensä ennen kuin arviointia voidaan tehdä. Itsearviointi on tärkeä osa yritystoiminnan kehittämistä. Vasta sen jälkeen pääsen tutustumaan yrityksen toimintaan ja tuon esiin omat havaintoni ja kehitysajatukseni.

    Miksi yritykset ottavat meihin yhteyttä ja haluavat lähteä arvioimaan järjestelmäänsä? 

    Ensimmäinen askel saatetaan ottaa vähän pakostakin. Tilaaja edellyttää toimintajärjestelmää ja usein sen ulkopuolista arviointia, siis hyväksyntää. Tai ainakin tästä parivaljakosta saa laatupisteitä tarjouskilpailussa. Usein kuitenkin viimeistään siinä vaiheessa, kun sertifiointiprosessi on saatu päätökseen, yrityksen edustaja toteaa, että toimintajärjestelmän laadinnasta ja sen kehittämisestähän oli ihan käytännönkin hyötyä.

    Mitä käytännön iloa yritykset ovat kertoneet saavansa toimintajärjestelmästä? 

    Toimintajärjestelmän laatiminen yhtenäistää toimintatapoja ja tehostaa niitä. Kun tapa työskennellä tietynlaisessa tilanteessa on ennalta mietitty ja moneen kertaan samalla tavalla toistettu, todennäköisesti lopputulos hioutuu ajan mukana entisestään. Tällöin puhutaan laadusta ja sen varmistamisesta, vahvistamisestakin.

    Mihin arviointia sitten tarvitaan, jos yritykset rakentavat toimintajärjestelmänsä itse? 

    Arviointi ei ole pelkästään ulkopuolinen leima yrityksen toiminnalle, vaan se on myös ikään kuin kehitystyökalu. Kun tulen yritykseen ulkopuolisena, näen monia sellaisia asioita, joita tiiviisti toiminnassa kiinni oleva ei huomaa. Toisaalta kymmeniä toimintajärjestelmiä nähneenä minulla on myös paljon vertailupohjaa ja tietoa erilaisista toimintatavoista. 

    Laadunhallinnan kannalta on tärkeää, että laadunvarmistuksen menettelyt on tarkasti mietitty. Toimintajärjestelmä on laadunvarmistuksen ytimessä, ja siksi sen tekemiseen ja vahvistamiseen kannattaa panostaa. Sen voi aloittaa meidän arviointikriteereihimme tutustumalla. 

    Kai Tattari

    RALAn asiantuntija

    Lue myös asiakkaidemme kokemuksia toimintajärjestelmästä ja sen arvioinnista täältä

    09.09.2016

    Lisää blogeja:

    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa