• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Taloyhtiölle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Mikko Saarikoski: Riskienhallintaa ja kirsikanpoimintaa – sosiaalisen datan merkitys rakentamiselle

    Rakennetun ympäristön tiedonhallinta käy läpi suurta muutosta, jossa järjestelmien välisten rajapintojen kautta kulkeva data on tärkeässä roolissa. Kuitenkin yksi tärkeimmistä rajapinnoista on edelleen ihmisen aistien ja aivojen välillä. Ihmisen käsityskyky on perinteisesti ollut maailman huippua, mutta tekoälyn ennakoidaan haastavan sen lähiaikoina.

    Mitä tekoäly voi kertoa rakennetusta ympäristöstä? Tämä riippuu siitä, millaista dataa sille syötetään. Tekoäly voi hahmottaa yhteyksiä useampien muuttujien välillä kuin mihin ihminen samanaikaisesti pystyy. Esimerkiksi sijaintiin liitetty data ilmanlaadusta voi vahvistaa kaupunkien infrastruktuurin ja liikenteen suunnittelua. Rakennushankkeiden elinkaaren alussa tehdään isoja päätöksiä, esimerkiksi maankäyttöön liittyen.

    Ehkäpä merkittävin data rakentamista palvelevan tekoälyn kannalta koskee kuitenkin ihmisten sosiaalista toimintaa, sillä se heijastaa myös rakennettuun ympäristöön kohdistuvia toiveita ja pelkoja. Kansalaisten mieltymyksiä luotaavat järjestelmät kilpailevat ihmisten huomiosta kaikkialla, koska sosiaaliseen käyttäytymiseen liittyvä data on suuri valtti markkinoinnissa. Kun data on rakenteista, myös kontrollit voidaan automatisoida. Sosiaalisten verkostojen suunnittelijoille ja hallinnoitsijoille tieto käyttäjistä tuo vaikutusvaltaa ja vastuuta, jota pyritään säätelemään kansainvälisesti esim. viime vuonna voimaan tulleella GDPR-asetuksella.

    Sosiaalinen data helpottaa niin sanottua kirsikanpoimintaa "cherry picking", jossa käyttäjä valikoi syötteestä sellaisia tapauksia, jotka tukevat henkilön omaa näkemystä ja pyrkii siten ohjaamaan muiden mielipiteitä samaan suuntaan. Rakentamiseen ja rakennettuun ympäristöön liittyen tämä seikka voi näkyä esimerkiksi materiaaleista, toteutusmuodoista tai laadusta käytävissä keskusteluissa.

    Yksittäisen hankkeen osapuolten, erityisesti loppukäyttäjien kokemukset kertovat paljon hankkeen onnistumisesta. Vanha teesi asiakaspalautteen merkityksestä laadulle pitää edelleen paikkansa. Suoran keskustelun välitöntä vuorovaikutusta on vaikea täysin korvata digitaalisuudella.

    Jos yksittäisen hankkeen sijaan ajatellaan rakentamisen kansallisen ja kansainvälisen mittakaavan päätöksiä, niitä ei tulisi perustaa yksittäisiin keskusteluihin eikä mediailmiöihin, vaan pohjalla täytyy olla luotettavampaa tietoa esimerkiksi terveyteen ja turvallisuuteen liittyvistä vaikutuksista.

    Nopeasti syntyvien ja laajenevien datavirtojen voima vaikuttaa rakentamiseen monella tavalla. Se auttaa tunnistamaan asiakkaiden tarpeita, hankkeiden riskejä ja muita laadukkaan lopputuloksen kannalta oleellisia tekijöitä. Toisaalta se voi myös viedä huomiota oleellisesta ja jopa luoda väärää tilannekuvaa. Sosiaalisen datan määrästä ja laadusta riippumatta niin tilaajan, arkkitehdin, konsultin, suunnittelijan, urakoitsijan kuin ylläpidonkin tulee tunnistaa oma vastuunsa osana hankkeen kokonaisuutta.

    Mikko Saarikoski
    asiantuntija
    Rakentamisen Laatu RALA ry

    14.08.2019


    Lisää blogeja:
    09.10.2019Marikki Makkonen: Kestävä kehitys on liiketoiminnan uusi musta – rakennusalalla mahdollisuus toimia suunnannäyttäjänä
    14.08.2019Mikko Saarikoski: Riskienhallintaa ja kirsikanpoimintaa – sosiaalisen datan merkitys rakentamiselle
    05.06.2019Armi Temmes: Voittajilla ja häviäjillä on tunteet – eletäänpä ihmisiksi energiamurroksessakin
    12.12.2018Tuula Råman: Yhtenäiset toimintatavat parantavat monimutkaisten hankkeiden hallintaa
    27.11.2018Jani Kemppainen: Rakennusliikkeillä on ratkaisuja kosteudenhallintaan
    07.11.2018Mika Katajisto: Nyt on tekojen aika!
    21.09.2018Lavikka, Tuomisto ja Kallio: Rakentamiseen laatua lohkoketjuilla ja älysopimuksilla
    11.09.2018Junkkari ja Äyräväinen: Elinikäinen oppiminen – vain muutos on pysyvää
    24.08.2018Olli Seppänen: LVI-tuotteita koskevilla EU-säädöksillä suuri ympäristövaikutus
    29.06.2018Outi Silfverberg: Rakentamalla terveyttä ja monimuotoisempaa kaupunkiluontoa
    12.06.2018Maununaho, Luoma-Halkola ja Häikiö: Rakennetun ympäristön koettu laatu
    03.04.2018Kalle Euro: Tulevan Suomen rakentaminen
    12.03.2018Ilkka Romo: Kerralla valmista? Näkökulmia rakentamisen laatuun
    05.03.2018Johanna Lankinen: Tietomallityöskentelyn kehittäminen talotekniikka-alalla
    14.02.2018Tuula Råman: Läpinäkyvyys lisää laatua
    14.02.2018Tiina Kaskiaro: Sisäilmaongelmat tunnistetaan – nyt on yhdessä tehtävä suunnanmuutos
    13.02.2018Pasi Parviainen: Yksi kaikkien puolesta vai kaikki yhden puolesta?
    19.12.2017Anu Ginström: Hyvä kohtelu on kivaa, mutta sekään ei riitä
    15.12.2017Salminen, Jyrkkäranta ja Ratamäki: Allianssin ulotuttava koko toimitusketjuun
    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa