• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa

    Rakennusteollisuus on kiinnittänyt erityistä huomiota rakentamisen laatuun viime vuosina, ja laatukysymykset jatkavat edelleen keskiössä. Laatunäkökulmaan on edetty työturvallisuuden ja yhteiskuntavastuuseen liittyvien kysymysten kautta. Työturvallisuus alalla on parantunut, ja harmaan talouden torjuntaan on kehitetty rakennusalalle sopivia toimintatapoja. Haluan todeta lähitulevaisuudessa, että myös laadun vahvistamisessa on onnistuttu. 

    Rakentamisen laatua tekevät paitsi toteuttajat, myös tilaajat. Rakentamisen laadun rinnalle voitaisiinkin nostaa keskustelu tilaamisen laadusta. Tilaaminen on taitolaji ja vaatii ammattitaitoa. Tilaajan pitää huolehtia siitä, että laaduntuottoedellytykset ovat kunnossa. Projekteihin on varattava tarpeeksi aikaa: hyvää lopputulosta ei saada aikaan ”äkkiä kaikki valmiiksi” -asenteella. Tilaajan on myös määriteltävä realistinen budjetti, jonka puitteissa hyvä työ voidaan toteuttaa. Tilaajan vastuulla on käyttää luotettavia ammattilaisia, jotka vastaavat sopimusehtojen vaateisiin.

    Nykyisin alalla ymmärretään, että hyvä laatu ei ole vain yksilötyön tuote. Jotta kokonaisuus on toimiva, ketjuun tarvitaan useita pelaajia, jotka ottavat vastuuta lopputuloksesta. Jokaisella toimijalla on oma roolinsa. RT:ssä laatuun halutaankin vaikuttaa yhdessä sidosryhmien kanssa.

    Tilaajat määrittelevät rakennusprojektin raamit, ja toteuttajat tekevät parhaansa tavoitteisiin pääsemisessä. Kaikkien on toimittava samaan suuntaan, ja se on mahdollista vain laatua tavoittelevan asenteen voimin. Asenne onkin yksi laaduntuottoedellytyksistä: ihmisten pitää välittää tuotteen onnistumisesta, jotta he sitoutuvat tavoittelemaan projektin kannalta laadukkainta tulosta. 

    Asenteisiin vaikuttamisessa on kyse ajatusten käsittelemisestä, se on mielen työtä. Asenteen johtamisessa tärkeää on selkeys. Ryhmä kulkee samaan suuntaan, kun tavoitteet on tarkasti määritelty ja tasapuolisesti viestitty projektin osapuolille. Tilaajan on oltava selkeä toteuttajan suuntaan, ja toteuttajat viestivät projektin vaiheista tarkasti takaisin tilaajalle. 

    Toimintakulttuuri muuttuu mielen työllä. Muutoksessa oleva asenne vahvistuu, kun ihminen näkee työnsä hyvän jäljen. Tällöin voidaan tarkastella siihen johtaneita työtapoja ja vahvistaa niitä. Hyvän työn toistaminen korostaa laatuasennetta uudelleen. Positiivinen laatuun pyrkimisen kehä muodostuu siis selkeän vuorovaikutuksen, välittämisen ja toiston kautta.

    Kun jokainen välittää oman suorituksensa vaikutuksesta lopputulokseen ja antaa tukensa myös muiden osapuolten onnistumiselle, saadaan kerralla hyvää jälkeä. Tavoitelkaamme hyvää lopputulosta yhdessä tehden, toisiimme vaikuttaen, kaikkia osapuolia kuunnellen. 

    Tarmo Pipatti
    toimitusjohtaja, Rakennusteollisuus RT

    15.02.2016

    Lisää blogeja:

    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa

    Tarmo Pipatti