• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta

    Taas tänä keväänä olemme saaneet lukea rakentamisen huonosta laadusta. Nämä jutut putkahtavat julkisuuteen säännöllisesti kuin kevään merkkinä.

    Sisältökin on pitkälti samanlainen. Samaistuttavia tarinoita elämisestä laatuvirheiden keskellä ja rakennusliikkeiden huonoa, asiakasta syyllistävää palvelua. Rakentajien näkökulmaa ei ollut kerrottu – sitä ei ollut kysytty tai luultavammin ei ollut suostuttu vastaamaan. Tämänkin kohun toivottiin häipyvän vähin äänin.

    Tällaisesta julkisuudesta ei voi muuta kuin syyttää itseään, siis me rakentajat. Siitä paistaa itse laatuasioiden hallitsemattomuus, heikko kyky palvella asiakasta ja lisäksi huono viestinnällinen osaaminen. 

    Muillakin aloilla sössitään, mutta ei niistä vastaavalla intohimolla julkisuudessa kerrota. Kuka on ostanut virheettömän softan, saati yrittänyt tilata sellaisen tekemisen joltain IT-talolta? Eikö autoissa, kännyköissä ja kulutustavaroissa ole virheitä? Mistä johtuu, että juuri rakentaminen on aina julkisuuden hampaissa? 

    Ettäkö laadusta tingittäisiin tahallaan?

    Kirjoittelussa oli yksi mielenkiintoinen väite, joka toistui pari kolme kertaa; rakennusliikkeet tinkivät tahallaan laadusta, koska se lisää voittoja – verrattuna siihen että tehtäisiin kerralla valmista.

    Mittasin 1990-luvulla useiden eri yritysten rakennustyömaiden laatujohtamista ja myös käytännön työmaatoimintaa. Sittemmin olen toiminut kehittäjänä  rakennusyrityksissä ja analysoinut satojen työmaiden toimintaa mm. laatuasioissa. 

    Ikinä en ole törmännyt sellaiseen, että joku olisi tahallaan tehnyt tai ohjeistettu tekemään huonoa laatua. En myöskään ole kuullut yhdenkään rakennusyrityksen johtajan edes kaljapäissään kerskuvan miten laaduttomuudella tehdään tulosta. Jos laatuasioissa onkin paljon parannettavaa, se että huonoa laatua tehtäisiin tahallaan, on myytti jos mikä.

    Kaikki tiimityön haasteet mukana

    Onko kyse sitten osaamattomuudesta? Varmasti osittain, ja kiireestä ja tiedonkulun puutteista. Toisin sanoen inhimillisestä toiminnasta. 

    Ihmisethän niitä rakennuksia rakentavat, ja nykyinen rakennustuote koostuu tuhansista komponenteista. Ne on saatava sovitettua yhteen mielellään oikea-aikaisesti. Kukaan yksittäinen henkilö ei hallitse kaikkea rakentamiseen liittyvää, eikä ehdi kaikkialle.

    Siksi rakennushankkeen johtamisessa on kaikki tiimityön haasteet mukana.

    Laadunhallinnan perusprosessi on kyllä toimiva, jos sen mukaan toimitaan. Se menee niin, että teetetään työt osaavilla tekijöillä, ei aina halvimmilla. Työnjohto perehtyy itse ensin laatuvaatimuksiin ja sen jälkeen varmistaa, jo ensimmäisessä työkohteessa, että myös työporukka tuntee ne ja opastaa tarvittaessa. 

    Tätä ”mallisuoritusta” toistetaan niin kauan, että se sujuu. Sitten valvotaan, että sen mukaan mennään jatkossakin. Näin jokainen työvaihe saadaan tehtyä virheettömänä. Sen jälkeen koko kohteen viimeistelyyn tarvitaan vain viimeistelymaalaria. 

    Takuuaika on mahdollisuus

    Käyttöönotto- ja takuuvaihe ovat oma lukunsa ja siinä astuu palvelukyky kuvaan. Tässä rakennusliikkeiden suorituskyky on heikoimmillaan, eiväthän asiakkaat ole meille ihmisiä vaan ”narinalistojaan” esitteleviä uusavuttomia. 

    Helpoin, ja nopein tapa parantaa alan laatuimagoa olisi hoitaa luovutuksen jälkeinen palveluprosessi kuntoon. Siinä pitäisi ottaa käyttöön palvelumuotoilun keinot ja miettiä, ei vaan sitä miten takuukustannukset saadaan mahdollisimman alas, vaan miten asiakastyytyväisyys saadaan ylös. 

    Voisimme yllättyä, kun nämä tavoitteet eivät olekaan ristiriidassa.

    Se rakennusliike, joka ei näe takuuajassa vain kuluja ja lisäriesaa, voisi erottua melko pitkään muusta joukosta edukseen. Takuuaika voi olla myös mahdollisuus parantaa asiakastyytyväisyyttä ja ehkä löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

    Juha Salminen
    kehitysjohtaja
    Consti Yhtiöt 

    23.03.2016

    Lisää blogeja:

    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa