• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Ilkka Romo: Kerralla valmista? Näkökulmia rakentamisen laatuun

    Rakentamisen laatu nousee aina herkästi puheenaiheeksi. Itse pidän hyvänä kaikkea keskustelua aiheesta, jos ajatuksena on kehittää toimintaa. Laadun kehittämisellä on merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia paitsi taloudellisesti, myös työ- ja asuinympäristöjen terveellisyyden ja turvallisuuden edistämisessä.

    Keskustelu laadusta on monitahoista ja riippuu aika pitkälti kunkin osapuolen näkökulmasta. Suurelle yleisölle laatu näkyy valitettavan usein ikävinä uutisina esimerkiksi sisäilmaongelmaisista julkisista rakennuksista. Yhtä syytä tai syyllistä ongelmille ei ole, eikä syyllisten etsiminen auta korjaamaan tilannetta. Sen sijaan yhteistyön kautta on etsittävä ratkaisuja ja varmistettava, että vastaavaa ei tapahtuisi tulevaisuudessa. Tähän tarvitaan suunnittelijoiden, materiaalitoimittajien, rakentajien ja käyttäjien yhteistoimintaa.

    Iso mahdollisuus kehityksen polulla on laatutiedosta kerättävän datan tehokkaampi analysointi, jotta voimme tunnistaa parantamista vaativat asiat ja työstää niitä. Skanskassa olemme kehittäneet uusia digitaalisia työkaluja työmaille laadunvalvontaan tiedon keruuta ja analysointia varten, ja näitä ratkaisuja on vähitellen tulossa käyttöön myös asiakkaillemme.

    Näkökulma laatuun on katsojan silmässä

    Katsotaanpa vähän eri näkökulmia rakentamisen laatuun. Ammattimaisille tilaajille ja rakennuttajille on tärkeää, että urakka valmistuu suunnitellussa ajassa, budjetissa ja virheettömänä sekä vastaa suunnitelmissa määriteltyjä vaatimuksia. Laatu on yleensä selkeästi määritelty RYL:n eli rakentamisen yleisten laatuvaatimusten pohjalta. Asiakkaiden tyytyväisyyttä mitataan esimerkiksi Rakentamisen Laatu RALA Ry:n palautekyselyjen kautta. Suurin osa palautteen saajista on antanut julkaisuluvan palautteelle, joten palautteet ovat julkisesti nähtävillä. Avoimuus onkin hyvä tapa kehittää toimintaa.

    Kuluttaja-asiakkaille laadun määritelmä onkin jo monimutkaisempi. Se johtuu siitä, että näkökulmia on yhtä monta kuin on kuluttajiakin. Asunnonostajien kohdalla rakennusyrityksen palvelun laatu ja asiakassuhteen hoitaminen korostuvat, ja asiakastyytyväisyys on paras mittari.

    EPSI Rating auttaa vertaamaan rakentamista toisiin toimialoihin

    Uutta rakennusalalla on se, että asunnonostajien tyytyväisyyttä on alettu vuonna 2017 mitata EPSI Rating -toimialatutkimuksen avulla. EPSI Rating -tutkimus antaa kiinnostavaa vertailutietoa eri toimialoilta. Ensimmäisissä mittauksissa alan arvosanaksi saatiin hyvä yli 75 indeksipisteen arvo. Uudisasuntorakentamisen valitusten määrä on kuitenkin suhteellisen korkea verrattuna muihin Suomen tutkittuihin toimialoihin. Tämä on asia, johon rakennusalan tulee ehdottomasti tarttua, jos mielikuvat alasta halutaan saada kohenemaan.

    Tarkoitus on jatkaa ja kehittää arviointia, jotta se auttaa asuntorakentajia parantamaan toimintaansa sekä vertailemaan jatkossa eri yritysten laaduntuottokykyä.

    Hyvä esimerkki eri toimijoiden yhteisestä kehitystyöstä on kosteudenhallinnan parantamiseksi kehitetty Kuivaketju10-toimintamalli. Ympäristöministeriön, Rakentamisen laatu RALAn ja keskeisten rakennusvalvontavirastojen yhteistyönä kehitetyssä Kuivaketju10-toimintamallissa kosteudenhallinta kattaa rakennushankkeen kaikki vaiheet tilaamisesta suunnitteluun, työmaatoteutukseen ja käyttöönottoon sekä rakennuksen ylläpitoon. Menettelyn avulla tunnistetaan tärkeimmät riskitekijät jo suunnitteluvaiheessa. Kuivaketju10 sisältää käytännön toimintaohjeet eri toimijoille rakennushankkeen kaikkiin vaiheisiin. Skanska on osallistunut toimintamallin kehittämiseen, ja olemme päättäneet ottaa sen käyttöön omissa asuntoprojektikehityshankkeissamme.

    Tiedonkulun ongelmien ratkaiseminen ratkaisee myös laatuongelmia

    Hiljattain Rakennusliitto ja Rakentamisen laatu RALA teettivät laatukyselyn, jossa selvitettiin Rakennusliiton jäsenten käytännön kokemuksia laadusta ja siihen liittyvistä kehitystarpeista työmailla. Suurin osa työntekijöistä nosti esille kiireen suurimpana esteenä laadukkaalle työlle. Kiire ei ole kuitenkaan juurisyy, vaan sitä on etsittävä muualta. Sama tutkimus nosti esille ongelmiksi puutteelliset tai myöhässä olevat suunnitelmat sekä työmaiden aikataulun hallinnan.

    Itse asiassa tiedon saaminen läpi koko toimitusketjun aiheuttaakin merkittäviä laatuongelmia, jos se ei toimi kunnolla. Tiedonkulun puutteet synnyttävät häiriöitä, virheitä ja hukkaa. Yhtenä ratkaisuna esimerkiksi Skanskassa on älylaitteiden tuominen yhä useamman työmaan työntekijöiden käyttöön. Älylaitteet ovat työmaan johdossa tietysti olleet arkipäivää jo pitkään, mutta rakennustöitä tekevistä työntekijöistä ei vielä kovin monella ole suoraa pääsyä tiedon lähteille laitteiden kautta.

    Kokemukset älylaitteista työntekijöiden parissa ovat olleet erittäin hyviä, ja käyttöä laajennetaan kuluvan vuoden aikana. Suurimmaksi hyödyksi työntekijät ovat kokeneet nimenomaan ajantasaisten suunnitelmien ja 3D-mallien katsomisen suoraan siellä, missä kulloinkin työskentelevät. Edellinen blogini käsittelee myös tätä aihetta.

    Laadukas toiminta on luonnollisesti äärimmäisen tärkeää yritysten maineen ja asiakassuhteiden näkökulmasta, mutta samalla myös keskeinen kannattavuuden osatekijä. Kerralla oikein tekeminen on takuulla edullisempaa kuin korjaaminen työn aikana tai sen jälkeen, kun rakennuskohde on luovutettu käyttäjilleen.

    Ilkka Romo
    Rakentamisen Laatu RALA ry:n hallituksen puheenjohtaja
    Skanska Oy:n kehitysjohtaja

     

    12.03.2018

    Lisää blogeja:

    03.04.2018Kalle Euro: Tulevan Suomen rakentaminen
    12.03.2018Ilkka Romo: Kerralla valmista? Näkökulmia rakentamisen laatuun
    05.03.2018Johanna Lankinen: Tietomallityöskentelyn kehittäminen talotekniikka-alalla
    14.02.2018Tuula Råman: Läpinäkyvyys lisää laatua
    14.02.2018Tiina Kaskiaro: Sisäilmaongelmat tunnistetaan – nyt on yhdessä tehtävä suunnanmuutos
    13.02.2018Pasi Parviainen: Yksi kaikkien puolesta vai kaikki yhden puolesta?
    19.12.2017Anu Ginström: Hyvä kohtelu on kivaa, mutta sekään ei riitä
    15.12.2017Salminen, Jyrkkäranta ja Ratamäki: Allianssin ulotuttava koko toimitusketjuun
    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa